Tomáš Richtr: Ze souboje motorářů F1 bude profitovat běžný řidič

 avatar 2016. 04. 29. 10:46    
Čas čtení: 3 minuta

Tomáš Richtr

29.4. 2016 – Centrem dění moderní formule 1 jsou motory od Mercedesu, Ferrari, Renaultu a Hondy. Již od roku 2014 jsou vozy F1 poháněny hybridními pohonnými jednotkami: šestiválcový spalovací motor o objemu 2,4 litru, turbo, úložiště energie a motorgenerátory. V dnešní době tohle všeho zvládne přibližně 950 koní. To je víc, než zvládaly konvenční V8. A vozy F1 jsou pořád stejně rychlé, a přitom k tomu potřebují o třetinu méně paliva.

Motory jsou vedle aerodynamiky tím nejdůležitějším v dnešní F1. Ale zatímco téměř vše kolem aerodynamiky je vidět, u motorů je tomu naopak. A tak týmy mají snazší práci v tom, udržovat svá tajemství, a proto se o kouzlech pohonných jednotek ví strašně málo. Ale jedna technicky fascinující věc přeci jen spatřila světlo světa: to když jeden z technických partnerů Ferrari veřejně prozradil, že pro tým z Maranella vyvíjí řešení tryskového zapalování. Jedná se o řešení, které v současné době udává tempo v nesmlouvavém boji o každý mistrovský bod. Řešení, které ještě před nástupem elektrických pohonů přinese běžným řidičům možnost jízdy s benzinovým motorem, avšak spotřebou šetrného ‚nafťáku‘.

Mělo se za to, že automobilky do formule 1 zavádějí princip vznětového motoru s homogenním plněním spalovacího prostoru: HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition). I když se to nakonec nepotvrdilo, firma Mahle Powertrains (dříve Cosworth Technology) zveřejnila, že pro Ferrari již pět let vyvíjí princip turbulentního tryskového zapalování – Turbulent Jet Ignition. Obojí se trochu liší, ale princip je stejný: s menší spotřebou dosáhnout výší účinnosti a výkonů.

oficiální obrátek Mahle Powertrain

oficiální obrátek Mahle Powertrain

Jet Ignition systém využívá malou komoru (Pre-chamber), kde spolu sousedí tryska i svíčka a kde se za určitých okolností vhání stlačená směs do hlavní komory za účelem vznícení. Za jiných (normálních) okolností se v hlavní komoře zapaluje směs použitím svíčky. Touto kombinací vzniká řešení, které jde daleko za hranice možností klasického zážehového motoru: co do pravidel (omezený počet zážehů svíčky pro jeden cyklus), tak do energetické účinnosti či škály použití. V malé komoře se soustředí 3 % palivové energie, v hlavní komoře 97 %. V ní se spaluje velmi chudá směs, což vede k lepším výsledkům účinnosti. Oproti tomu směs v malé komoře musí být relativně bohatá.

„Důvtip nápadu spočívá v tom, že směs vzduchu a paliva je před-zapálena (pre-ignited) v malé komoře kolem svíčky. To vytvoří plazmu, která je tryskou vstřikována do komory na vnější straně a zapálí zbytek směsi,“ říká šéf Mahle Powertrains Fred Turk. „Zatímco normálně dojde k zapálení směsi ve středu válce, prostřednictvím řešení Jet Ignition k němu dochází od vnější stěny směrem doprostřed. Takovým způsobem dochází k podstatně lepšímu hoření směsi. Výsledek? Větší výkon s menšími ztrátami.“

Pokroky v oblasti motorů jsou s těmito řešeními obrovsky rychlé. Energetická účinnost motorů vzrostla za poslední dva roky ze 40 na 47 % (ze 17 na 30 % to trvalo motorářům 117 let). Výkon pohonné jednotky Mercedesu vzrostl z odhadovaných 870 koní na 950 koní. Účinnost systémů rekuperace MGU-K a MGU-H energie stoupla z 85 na 95 %.

Řešení Jet Ignition inovované ve formuli 1 si nepochybně najde cestu na běžné silnice. Výsledkem budou benzinové motory vyznačující se stejnou palivovou účinností (spotřebou) jako naftové motory. A protože se spaluje velmi chudá směs, a spaluje se velmi kvalitně, dochází ke zlepšení efektivity a snížení obsahu znečišťujících látek, jako jsou oxidy dusíku či jemné pevné částice. Ve světle nejnovějšího skandálu Volkswagenu nesporně skvělá zpráva technologického směru, jejíž směr opět udává královna motorsportu, formule 1.

Cookie settings