Tomáš Richtr: Bitva Mercedes vs. Ferrari nabírá na obrátkách

 avatar 2016. 05. 15. 18:02    
Čas čtení: 2 minuta

Kimi Raikkonen

14.5. 2016 – Při pohledu na výsledky úvodních čtyř velkých cen letošní sezony formule 1 (z celkových 21!), by jednoho napadlo, že ta se odehrává v jednoznačné režii jednoho muže: Nika Rosberga v Mercedesu. A že je to právě Mercedes, který se snad těší ještě většímu náskoku než v předchozích dvou letech. Realita je ale hodně odlišná.

Stejně jako pohled na obálku knihy nebo plakát filmu neodhalí ten skutečný příběh, ani to se nepovede pohledem na pouhé výsledky. Skutečnost je taková, že Mercedes má nemalé problémy, a je otázkou času, než podlehne Ferrari, které je naopak sužováno až nehoráznou smůlou.

Ferrari je pod obrovitánským tlakem. Ostatně, není to tak dávno, kdy se poroučeli dlouholetý prezident Luca di Montezemolo a po několikaměsíčním angažmá také jeho muž Marco Mattiacci z pozice šéfa Gestione Sportiva. Na jejich místa nastoupili Sergio Marchionne a Maurrizio Arrivabene. Výsledky jsou na dosah. Ale v Austrálii nečekaný problém s turbem vyřadil Kimiho Räikkönena a v Bahrajnu se pro selhání spalovacího motoru nedostal kolega Sebastian Vettel ani na start!

V Číně se stejný chlapík nechal překvapit Rusem Daniilem Kvjatem z Red Bullu a narazil do kolegy Räikkönena, čímž pozdějšímu vítězi závodu symbolicky řekli: „Tudy, prosím.“ Vettel nebyl ve své kritice vůči Kvjatovi v právu, ale o závod později v Rusku, na domácí půdě, se Kvjat tentokrát nekontroloval. Dvojím nárazem do Vettela jej vyřadil ze závodu již po startu.

Je úžasné sledovat to zapálení a houževnatost ze strany Ferrari a je zřejmé, že je jen otázkou času, než výsledky přijdou. Proč?

Protože dění u Mercedesu dokládá, že jede takříkajíc ‚na krev‘. Štěstí je potřeba jít naproti, a v tom dělá Nico Rosberg vše, co má. První dvě kvalifikace prohrál, druhé dvě vyhrál. Měl ale srovnání? Neměl, protože vůz Lewise Hamiltona vykázal doposud nejasné technické problémy jak ve třetím závodě v Číně, tak ve čtvrtém závodě v Rusku. Tyto problémy se vyskytují v oblasti systémů rekuperace kinetické energie, kterými jsou moderní vozy F1 vybaveny. Počínaje sezonou 2014 jsou stejně tak důležité jako například samotný spalovací motor.

K čemu Mercedesu jsou ty tisíce najetých kilometrů v přípravách na novou sezonu, a bez nejmenších problémů? Stejně jako atlet v tréninku nepodrobí své tělo olympijské zátěži ve finálovém závodě, ani tým F1 tak nenašponuje svou techniku. To přijde, až když se postavíte tváří v tvář konkurenci. V bitevním režimu prostředí velké ceny F1. Při GP Ruska měl problémy také vůz vítěze závodu Nika Rosberga, kterému jen tak tak vydržela technika (konkrétně kinetický motorgenerátor rekuperující ‚odpadovou‘ energii při brzdění). Lewis Hamilton dojel druhý, ale tlak chladicího systému jeho auta spadl na nulu. Mercedes sám to komentoval slovy, že „ani teď pořádně nechápeme, jakým zázrakem dojel do cíle“.

Smůla na Hamiltonově straně dokonce u některých skupinek fanoušků vyvolala rozhořčení, že McLaren obhájce titulu mistra světa sabotuje. Není úžasné – navzdory tomu, o jak obří nesmysl se jedná – jaké emoce F1 pořád vyvolává?

A to je teprve začátek. Bitva pokračuje tím nejsladším: klasickou evropskou částí sezony: Barcelona, Monako, Rakousko, Silverstone, Budapešť, Hockenheim, Spa a Monza. No ano, proložíme to vždy fantastickou GP Kanady a jednou novinkou: Velkou cenou Evropy v ázerbájdžánském Baku. Ale to nemůže být na škodu, že? Tím spíš, když bitva Mercedes – Ferrari nabírá na obrátkách.