Jako z jiné planety

 avatar 2015. 11. 15. 11:32    
Čas čtení: 2 minuta

14.11. 2015 – Není to o tom, zdali se tak stane, ale kdy. Vzhled monopostů F1 tak, jak jej známe dnes, se stane minulostí. Jednou za čas se objeví nějaká futuristická koncepce budoucích vozů F1 a všechny mají jedno společné: mezi fanoušky vzbuzují všeobecnou paniku.

Nebo jinak: představte si reakci motoristických fanoušků, kdybyste jim v době ‚doutníkových‘ monopostů F1 ukázali třeba formuli z osmdesátých let. Byly by v nemalém šoku. A dneska takové monoposty s ‚otevřenými koly‘ a přítlačnými křídly chráníme až za hrob.

Od ‚doutníků‘ k dnes již „konvenční“ formuli se došlo přes výkonnost a bezpečnost. A bezpečnost je také to, co řídí nadcházející změnu, ve spojení s moderním designem. Ano, zní to divně, ale přesto se jedná o vizionářské prohlášení: současný vzhled monopostů F1 už je prostě zastaralý. V rámci přirozené evoluce musí přijít něco nového.

Nebude to hned. Minimálně se tak nestane, aniž by současná filozofie technických pravidel ve formuli 1 byla skartována. Tato filozofie technických pravidel vlastně definuje jakési virtuální kvádrové prostory, do kterých se musí vejít určité části vozu. Tato omezení velmi limitují fantazii inženýrů a znemožňují rozličné podoby vozů. Přijde doba, kdy se vedení Mezinárodní automobilové federace odhodlá k jakémusi ‚restartu‘ v oblasti technických pravidel a napsat nová na čistém papíře.

To se dá očekávat v době, když si FIA zvolí řešení k nejpalčivějšímu problému moderní F1: jak ochránit piloty v otevřených kokpitech. Jakmile se rozhodne pro koncepci, která je proveditelná a nenaruší takzvané a často zmiňované DNA F1 (otázkou ale je, co to vlastně to DNA F1 ve skutečnosti je?), spojí se to s novým setem technických pravidel, což bude představovat novou éru formule 1.

Jak v takové éře budou monoposty F1 vypadat, to se nyní nedá předpovědět. Ale Ferrari přišlo s vlastním návrhem „moderního vzhledu“. To mělo ukázat, že je vlastně velmi snadné dostat se k „modernímu a atraktivnímu vzhledu formulí“. Návrh ještě neobsahuje řešení ochrany kokpitu, ale tento týden slovenský koncept designér Matúš Procháczka zveřejnil svůj vlastní návrh moderní podoby monopostů F1 včetně ochrany jezdce. Jak sám říká, není to otázka proveditelnosti řešení, ale spíše jeho estetiky. Uvedení v život už pak náleží jiným odborníkům.

Technický ředitel Red Bullu Adrian Newery před lety neodolal úkolu navrhnout ‚monopost F1‘, pokud by nebyl limitován technickými pravidly. Vznikl dnes slavný prototyp Red Bull X1, ve kterém je pilot chráněn kompletně v uzavřené kapsli. Opět zde není řešena bezpečnost jako komplexní problém: jedna věc je totiž nutnost, aby byl pilot chráněn před vnějšími faktory (například utržené kolo), ale současně je nutné závodníka rychle vysvobodit z trosek auta, dojde-li k nehodě.

FIA dnes pracuje na několika koncepcích a zabývá se přirozeně stránkou technicko-bezpečnostní. Tedy nikoli estetikou. Ale i ta má svou důležitou roli. Vzpomeňte na ošklivé ‚sněžné pluhy‘ na prahu sezony 2009. Nebo nedávný zásah FIA proti nosům ‚se schodem‘ nebo jejich špičkám.

Nejbližší výrazné změny vzhledu monopostů F1 jsou naplánovány již na sezonu 2017: auta budou širší, stejně jako zadní pneu. Zadní přítlačné křídlo bude posazeno níže (v roce 2009 šlo naopak velmi vysoko) a bude také širší. Auta tím získají více ‚závodní‘ vzhled. Jak ale bylo nastíněno, u toho nezůstane. Podle slov bezpečnostního delegáta FIA Charlieho Whitinga je otázkou let, kdy přijdou chráněné kokpity, a s nimi přijdou další změny mající za cíl omezit aerodynamický vliv auta. Série menších změn, která nás eventuálně dovede k takovému vzhledu formulí, že při ohlédnutí se 15 nebo 20 let zpátky se bude nový fanoušek F1 divit, s čím jsme to byli schopni tenkrát závodit.