Tomáš Richtr: Návrat k původnímu formátu kvalifikace. Včera bylo pozdě

 avatar 2016. 04. 13. 15:45    
Čas čtení: 3 minuta

13.4. 2016 – Máme za sebou dvě velké ceny letošního ročníku F1 a už se vracíme ke starému formátu kvalifikace. Že vám to přijde zbrklé? Kdepak. Je to o jednu velkou cenu později, než se to mělo stát. Když tedy pomineme skutečnost, že nová kvalifikace neměla být nikdy nasazena.

Do roku 1995 se kvalifikace, která rozhoduje o pořadí na startu velkých cen, jezdila hodinu v pátek a hodinu v sobotu na omezený počet pokusů. Nejrychlejší čas z jedné nebo druhé hodiny rozhodl o postavení na startu. Páteční hodina byla v roce 1996 zrušena, ale jezdci měli v sobotu k dispozici opět jen 12 kol. Navíc byl zaveden dnes známý kvalifikační limit 107 %.

Volná hodina a nanejvýš 12 kol měly za následek to, že se často prvních 20 až 30 minut nic nedělo. To bylo z toho důvodu, že trať s množstvím auta na dráze a pozdějším časem malinko zrychlovala. (Ano, i tyhle detaily v F1 rozhodují o úspěchu či neúspěchu.) To mělo za následek, že naopak v posledních minutách bylo nejen plno na dráze, ale šlo často o infarktové sekundy. Pozornost se ale soustředila jen na silné týmy, a ty slabší si stěžovaly, že se jim kamery nevěnují, a tím pádem nemohou uspokojit své sponzory. Proto počínaje rokem 2003 byl zaveden princip, podle kterého má každý pilot dráhu sám pro sebe.

V pátek vyjel na trať jako první lídr šampionátu. Za ním ten druhý, pak třetí a tak dále. Časy k ničemu nebyly. Určily jen pořadí výjezdů pro sobotní kvalifikaci. Ten, který byl v pátek nejpomalejší, vyjel v sobotu jako první, ten kdo byl v pátek nejrychlejší, vyjel v sobotu jako poslední. Pro rok 2004 se páteční seřazovací jízdy přesunuly do soboty a o pořadí výjezdů v první jízdě rozhodovalo pořadí v posledním závodě.

Normálně je obvyklé, že v kvalifikaci chcete jet co nejpozději. Trať postupem času zrychluje, jak je zmíněno dříve. A jelikož ten rok na Silverstonu pro hlavní kvalifikaci hrozil déšť, chtěli všichni vyjet naopak mezi prvními. Což znamená být v prvních rozjezdech pomalý. Takže jezdci Ferrari Michael Schumacher a Rubens Barrichello zahráli divadlo. Jeden dostal ‚jakoby‘ smyk, druhý vyjel ‚náhodou‘ mimo trať, a první fanouškovské vzpoury byly na světě. A to neexistovaly okruhy jako Abú Dhabi, kde trať postupem času naopak zpomaluje, protože se jede v době, kdy slunce zapadá – teploty rychle klesají a trať takříkajíc ‚klouže‘.

Je naprosto šokující, že při snaze vyřešit letošní kvalifikační krizi, kdy se na dráze vlastně nic nedělo, přišli prezident FIA Jean Todt a zástupce majitele komerčních práv F1 Bernie Ecclestone, a navrhli, aby se v závěrečné části kvalifikace nechal vyjet jeden pilot za druhým, tak jako tomu bylo před zmíněnými deseti lety! A to bylo fiasko.

Když se před deseti lety snažili šéfové F1 vyhrabat z průšvihu zvaném neoblíbený formát kvalifikace, hekticky experimentovali. Rok 2005: první série kvalifikačních jízd se jela v sobotu, druhá dokonce až v neděli. Časy se tentokrát sčítaly a výsledná hodnota rozhodovala o pozici na startu. Nepřipadáte si nyní trochu jako blázen? Protože přesně to byl druhý z návrhů Jeana Todta a Bernieho Ecclestona, jak vyřešit problémy letošní! Vidět taková rozhodování nejvyšších představitelů sportu je jako sledovat některé strašidelné volební výsledky doslova pár let po pádu fašismu a komunismu. Tak krátkou paměť jako kdyby měli!

Tímto formátem byly týmy i fanoušci v roce 2005 tak znechuceni, že již pro šestý závod sezony byla nedělní jízda zrušena a o kvalifikaci rozhodly jediné jízdy v sobotu. Krize skončila se začátkem sezony 2006, kdy byl představen systém Q1, Q2 a Q3 platný až do konce ročníku 2015.

Systém, který před deseti lety vytáhl z bryndy šampionát formule 1, byl s nástupem nového a neozkoušeného systému na začátku letošní sezony zničen, skartován, vyhozen, zapovězen, zneuctěn. Ještě vloni platný formát kvalifikace byla spolehlivá a věrná partnerka, kterou jsme vykopli z domu, a nyní se ji snažíme nahradit lacinou děv**u. První dvě noci se nám nelíbila, už ale nelíbí, a tak zkusíme jinou. Už sice víme, Jean Todt to ví, Bernie Ecclestone to ví, že jsme udělali strašlivou chybu. A že stará kvalifikace tu s námi sice byla deset let, takže nás ten vztah asi začal trochu nudit, ale byla to dobrá partie. Jenomže si to přes naše silné ego, ješitnost a vedlejší zájmy prostě odmítáme připustit.

Pro nadcházející Velkou cenu Číny se vrací stará dobrá kvalifikace. Zůstane tu s námi po celou sezonu. Ale jak si má chuděra připadat, když už teď ví, že na příští rok formule 1 hledá zase jinou ‚kvalifikační‘ partnerku?