Program F1 akceleruje

 avatar 2016. 06. 12. 18:46    
Čas čtení: 4 min

Fanoušci F1 se letos rozhodně nenudí

12.6.2016 – Formuli 1 čeká pěkně zahuštěné období. V sestavě letošního rekordního kalendáře mistrovství světa v tomto a příštím měsíci uvidíme hned šest velkých cen. Je to dáno také tím, že do července se vejde pět víkendů, a jen v tom prostředním bude volno. Fanoušek formule 1, který se ještě může těšit z prázdnin, tak má v jejich první polovině o zábavu postaráno.

Již tento víkend se jede Velká cena Kanady v Montrealu. Kontingent F1 následně čeká náročný úkol. Po závodě sbalit veškerou techniku, naložit ji na nákladní auta, převézt na letiště a vypravit ji a sebe sama do devět tisíc kilometrů vzdáleného Baku na samotné hranici Evropy s Asií, letem dlouhým přes 14 hodin. Tam to všechno nechat protáhnout celními procedurami, složit a ve čtvrtek projít technickými přejímkami. To vše v časovém pásmu lišícím se o osm hodin od toho původního.

Můžete uvěřit tomu, že s takovým náročným cestováním po světě pro většinu personálu F1 veškerá romantika spojená s královnou motorsportu a turistikou klesá, pokud rovnou nepadá.

Ázerbájdžánské Baku se nachází se na Apšeronském poloostrově u Kaspického moře, má přes 2 miliony obyvatel a nachází se nedaleko významných ropných polí. Dělí se na dvě základní části – „Staré město“ (ázerbájdžánsky İçəri Şəhər) a novější okolní čtvrti. Rozkládá se na 260 kilometrech čtverečných. Za dob Sovětského svazu bylo Baku páté největší město v zemi po Moskvě, Leningradu, Kyjevě a Taškentu.

Ázerbájdžán je země ležící jak v Evropě tak Asii. Ačkoli obyvatelé samotného Baku nemají (a možná nechtějí mít) jasno, má se obecně za to, že Baku leží v evropské části země. Také proto není nesprávné, že se tamní závod pojede pod názvem Velké ceny Evropy. Ponese tak titul, který příslušel pouze závodům v britském Brands Hatch a Doningtonu, na německém Nürburgringu či ve španělském Jerezu a Valencii. Bude to celkově 23. Velká cena Evropy.

Hned následující měsíc následují čtyři závody v Rakousku, Anglii, Maďarsku a Německu. Zmínka o skvěle strávené první polovině prázdni nebyla náhodná. Na Red Bull Ring je to z Brna 320 kilometrů, na maďarský Hungaroring 350 kilometrů, nebo z Plzně na Hockenheimring u malebného Hiedelbergu 400 kilometrů.

Pravda, byl by to draze strávený první měsíc prázdnin. Nepočítáme-li nejlevnější vstupenky „na trávu“ za cenu přes tři tisíce korun, na Red Bull Ring jsou vstupenky na tribunu za 7 až 14 tisíc korun. Hungaroring je finančně přijatelnější: ceny se pohybují od pěti do osmi tisíce korun, a podobné je to i pro Hockenheim.

Dvě dvojice z červencových závodů se pojedou hned týden po sobě. Pro většinu týmů F1 je závod na Silverstonu domácí velkou cenou. To je jak pro našince zazávodit si v Brně.

Jinak ale typický britský zaměstnanec týmů musí na cestách strávit 111 nocí (30 % celého roku), absolvovat přinejmenším 45 letů a nacestovat přes 34 tisíce kilometrů. Nejdále to takový mechanik týmu měl do Melbourne (17 tisíc kilometrů).

Nejmenší počet závodů v sezoně se jel hned v úvodním ročníku 1950: sedm. Z dalšího vývoje můžeme vybrat následující milníky: v roce 1958 se jelo 11 velkých cen, v roce 1973 patnáct. Až do roku 2005 počet závodů v sezoně osciloval mezi 15 a 18. Dvacítky závodů bylo dosaženo v roce 2012, před letošním rekordem jednadvaceti velkých cen.