BlOG Jana Charouze: Barcelona, Nico je zpět!

2015. 05. 13. 00:51    
Čas čtení: 2 minuta

13.5. 2015 – Na Velkou cenu Španělska jsem se vyloženě těšil. Ne proto, že by zde často byly nějak zvlášť zajímavé závody, ale díky tomu, že to je první závod evropské části kalendáře Formule 1. Po pár úvodních závodech se pomalu vychytávají „dětské nemoci“ nových motorů a monopostů (i když teda u Renaultu nebo Hondy se jedná spíše o dětskou obrnu), ale hlavně valná většina teamů nasadí takzvané „upgrades“, a tím se pokusí znovu zamíchat již rozdané karty.

Ferrari údajně nasadilo přes 70% nových aerodynamických dílů a čekalo se, že konečně prolomí dominanci Mercedesu. Už od pátečních tréninků bylo ale vidět, že jsme doufali marně. Náskok Mercedesu se ještě zvětšil. Na druhou stranu se k Ferrari přiblížili Williamsy, RedBully, Lotusy a hlavně Torro Rosso, kteří nám pak v neděli předvedli velmi slušné souboje o cenné body.

Největším šokem Barcelony bylo ale úplně něco jiného. Nico Rosberg po třítýdenní dovolence přijel na okruh jako vyměněný. Byl odpočatý, klidný a vyrovnaný. Střih na sobotu – přišla druhá část kvalifikace a on se dostal na pomyslnou pole position. Hamilton, který se do teď vezl na zelené vlně najednou viděl červenou. S nastavením hýbal doleva doprava, ale na Nica to prostě nestačilo. Touto výhrou jako by Nico našel své dávno ztracené sebevědomí a v neděli nám předvedl učebnicový výkon a vyhrál stylem start-cíl.

Jak se to ale stalo? Byl Nico o tolik lepší, nebo se Lewis zhoršil? Důvodů bylo asi více. Za prvé, Nico má okruh v Barceloně velmi rád, Lewsovi nesedí. Za druhé, povětrnostní podmínky na trati se konstantně měnili, Nico nechal nastavení víceméně od začátku stejné a soustředil se spíše na jízdu. Lewis pátral po ideálním set-upu, který se nikdy nedostavil. I díky tomu, že do každé jízdy bylo auto trošku jiné, nevěděl co od něj může čekat a tím pádem najít limit nebylo vůbec jednoduché. Ostatně, váhání a chyby byly vidět i z jeho on-board kamery během kvalifikačního kola. Za třetí, Barcelona je známá tím, že když už někdo vyhraje kvalifikaci a dobře odstartuje, tak je vítězství skoro garantované. Je to právě díky unikátnímu rozložení okruhu, kde obě předjížděcí rovinky předchází rychlé zatáčky. Jak dobře víme, moderní monoposty F1, které spoléhají převážně na aerodynamický přítlak se díky turbulentnímu vzduchu nedokáží udržet v těchto rychlých zatáčkách blízko za sebou a tím vzniknou mezi vozy těžko dotáhnutelné mezery.

Takže shrnutí, dominance Mercedesu pokračuje. Potvrdil nám to i Lewis svou ultra riskantní strategií 3 zastávek, se kterou se bez problému dostal zpět na druhé místo. Naštěstí se nám ale vrátil souboj teamových kolegů, který nám v úvodních závodech tak chyběl. Příští závod nás čeká v Monaku, které Nico dobře zná. Přeci jen tam bydlí a po trati jezdí každé ráno pro rohlíky, tak by mu to tam mohlo jít.

Jan Charouz