Soudní případ FIA vs. Vettel: Jaké další tresty hrozí a proč je to právní problém

2017. 06. 29. 10:57    
Čas čtení: 5 minuta

" width=

29. 6. 2017 – Tak tahle situace se Sebastianem Vettelem se nám pěkně zamotává. Mezinárodní automobilová federace v úterý oznámila, že prošetří okolnosti incidentu vzájemné kolize mezi ním a Lewisem Hamiltonem při GP Ázerbájdžánu o uplynulém víkendu. Cílem tohoto šetření je „vyhodnotit, jestli neexistuje nutnost dalších kroků“. Jaké kroky by to mohly být? A hlavně: na základě čeho by takové kroky mohla FIA aplikovat?

Sebastian Vettel dostal během závodu v Ázerbájdžánu penalizaci 10 sekund STOP & GO za kolizi s Lewisem Hamiltonem, kterou si také řádně odpykal. O trestu rozhodli sportovní komisaři závodu Paul Gutjahr, Enzo Spano, Danny Sullivan a Anar Shukurov. Jak to tak vypadá, FIA není s takovým rozhodnutím komisařů spokojená a chce jej sama šetřit a možná i vyvodit nějaké důsledky. Pomiňme na chvíli současnou diskuzní válku fanoušků F1 o tom, zda je penalizace správná, malá, velká či neoprávněná. V této situaci jde o jiný problém.

První komplikace spočívá v tom, že FIA si nemůže sama dělat co chce – v tom smyslu, že pokud se jí nelíbí rozhodnutí komisařů závodu, pak se proti němu musí odvolat. Stejně jako by se odvolal tým. FIA nemůže do rozhodnutí komisařů velké ceny jen tak libovolně zasahovat. Sportovní komisaři jsou nezávislí a tento systém nezávislosti, postavený na principu Mezinárodního odvolacího soudu (vedeného panelem soudců, kteří jsou zcela mimo organizaci FIA a jejímž soudcem bývá i český právník Jan Šťovíček), zavedl tehdejší prezident FIA Max Mosley. Jedná se o systém velmi otevřený a postavený na ryzích principech demokratických soudů. V tom systému si nedělá FIA co chce, ale před soudem se domáhá spravedlnosti vůči účastníkům šampionátu za rovných podmínek.

Na jakých formálních, procesních, ba dokonce právních principech chce FIA vyšetřovat okolnosti kolize mezi Vettelem a Hamiltonem, která byla vyhodnocena jako Vettelovo porušení článku 27.4 Sportovního řádu? Jestli se rozhodnutí komisařů GP Ázerbájdžánu organizaci FIA nelíbí, pak by se proti němu měla jako každý jiný účastník – v tomto případě Ferrari – odvolat. U trestu 10 sekund STOP & GO je ale malinký problém: podle stejného Sportovního řádu se proti tomuto druhu trestu nelze odvolat. Případ byl uzavřen v době, kdy Vettel vyjel z boxů poté, co si odpykal svůj trest. Tento trest nelze ze strany FIA svévolně měnit. Svými vlastními pravidly se této možnosti vzdala stejně tak, jako této možnosti zbavila jezdce a týmy.

Jediná proveditelná taktika ze strany FIA je ta, že se rozhodnutím sportovních komisařů a trestem samotným nebude vůbec zabývat. Bude si řešit jakési ‚morální‘ aspekty celé záležitosti. Oporu najde v souboru pravidel, který má nadřízenou autoritu nade všemi Sportovními řády jednotlivých seriálů. Je jím Mezinárodní sportovní kodex (International Sporting Code). Jakási Ústava, bdící nad dílčími zákony. Ještě nedávno její součástí byl slavný článek 151c, který zakazoval všem účastníkům jakékoli jednání vedoucí ke znevážení sportu. Za to se dalo schovat opravdu cokoli a FIA takových věcí využila například v aféře Renaultu při GP Singapuru 2008, špionážní aféry McLaren – Ferrari nebo ve skandálu lhaní McLarenu a Lewise Hamiltona po GP Austrálie 2009. Využitím tohoto článku FIA hrozila vždy, když ji někdo urážel. Tento článek už v současném znění kodexu neexistuje. Není ale vyloučeno, že nějaký jeho text by FIA uměla využít, kdyby to chtěla Vettelovi dát takříkajíc sežrat.

Tento problém totiž nemá základy ve snaze dodržovat Sportovní řád. Toto je politikou prezidenta FIA Jean Todta. Z jeho popudu bylo šetření událostí v Baku zahájeno. V této souvislosti je vzpomínán Vettelův emotivní výlev při GP Mexika 2016, během které do oněch míst posílal ředitele závodů Charlieho Whitinga během rádiové komunikace, která je formálně komunikací veřejnou. Vettel se následně písemně omluvil a od FIA dostal jakousi formu ‚podmínky‘, že bude-li se něco podobného opakovat, bude Vettel předvolán před Mezinárodní tribunál FIA. Dle ústavy (Mezinárodního sportovního kodexu) má tento tribunál skutečně právo zakázat účastníkovi start v závodě, ale musí se tak stát na základě transparentního vyšetřování, ve kterém dostane obviněná strana (Ferrari / Vettel) šanci se hájit. O žádném předvolání formálních zástupců Ferrari ale nepadlo v prohlášení FIA o zahájení vlastního vyšetřování ani slovo.

Osobně nevidím žádnou podobnost v charakteru Vettelových prohřešků v Mexiku 2016 a Baku 2017, aby byly tyto incidenty spojovány. Vettel nikomu nenadával, ani neukazoval prostředníček, o kterém si myslím, že by je měli pilotům řezat. A tak jedinou šanci na ‚úspěch‘ v této začínající honbě na čarodějnice vidím v tom, že FIA má nějaký EXPLICITNÍ důkaz toho, že Vettel do Hamiltona v inkriminovaném momentu najel SCHVÁLNĚ.

Pokud je to tak, pak hodně štěstí s dokazováním. Pokud je to tak, pak se můžeme těšit na informace, o kterých doposud nemáme páru o tom, že existují. Pokud ne, celé je to jenom fraška. A za sebe dodávám: větší zbytečnost než je tahle kauza už jsem dlouho nezažil. Chceme vidět boj o titul mistra světa mezi nejlepšími piloty světa. A respektovaný pan Šťovíček, prezident českého Autoklubu a zkušený právník, určitě dá za pravdu v tom smyslu, že raději bude další závody sledovat jako divák, než aby studoval stovky stran právních spisů.

Tomáš Richtr/gpf1.cz