Přehled změn pro sezónu 2019

2019. 03. 07. 13:28    
Čas čtení: 4 minuta
F1

7.3. 2019 – Kolem nejvýznamnější změny pro letošní rok – předního přítlačného křídla – se už toho napovídalo hodně. Ale změn je pro letošní sezonu podstatně více. Nabízíme jejich přehled.

PŘEDNÍ PŘÍTLAČNÉ KŘÍDLO

Nejvíce diskutovaná změna mající za cíl usnadnit předjíždění. Nové řešení má snížit ztrátu přítlaku, když jedna formule dostihne druhou. Přední křídlo je širší a má méně aerodynamických prvků. Na každé straně jich může být nanejvýš pět. Křídlo je posunuto dopředu o 25 milimetrů a je o 20 mm vyšší. Jeho šířka narostla na šíři auta, tedy na 2 metry.

BRZDOVÉ TRYCHTÝŘE

Poslání trychtýřů je hnát vzduch na brzdy, a tak je chladit. Ale fungují také jako aerodynamické prvky směrující vzduch na vhodná místa jiná než jen brzdy. Pravidla proto nařizují, aby trychtýře byly o hodně jednodušší.

BOČNICE

Aerodynamické struktury za předními koly budou menší a jednodušší, aby nebyly aerodynamicky tak efektivní, a tedy aby méně vířily vzduch. Jsou posunuty o 110 milimetrů dopředu a zmenšeny byly o 150 mm.

ZADNÍ PŘÍTLAČNÉ KŘÍDLO

Výše popsané změny zredukují turbulentní vír za autem, ale nepotlačí jej zcela. Nové zadní křídlo má za cíl navést zvířený vzduch nahoru a nad auto v závěsu prostřednictvím efektu, kterému inženýři říkají ‚mushrooming‘ – rychlý růst. Zadní spojler je o 20 milimetrů vyšší a o 100 mm širší. Prostor otevřeného křídla DRS je o 20 mm vyšší, což by mělo předjížděcí systém DRS učinit o 25 % efektivnější.

PNEUMATIKY

O závodních víkendech se budeme potkávat už jen se třemi barvami pneu: bílou tvrdou, žlutou střední a červenou měkkou. Ale Pirelli má celkem pět tvrdostí, které označuje C1 (nejtvrdší) až C5 (nejměkčí). Tři barvy označující stupeň tvrdosti tak budou ‚cestovat‘ po tvrdostech C1 až C5.

ZADNÍ SVĚTLA

K jednomu světlu na zadní části mezi zadními koly v nárazové struktuře nově přibydou dvě další na krajích zadního spojleru. Tato světla blikají buď za mokra, nebo když auto zrovna rekuperuje. Když obnovuje energii (a tím pádem ji nevydává), není tak rychlé jako auto, které využívá nahromaděnou energii. Aby nebyl pilot pomalým autem před sebou překvapen, jeho zadní světla blikají. Dá se to skoro považovat za obdobu brzdového světla.

VÁHA

A s minimální váhou jdeme nahoru i letos: 743 kg. Ale pozor: Minimálně 80 kg této váhy musí tvořit pilot včetně sedačky. Týmy využívali lehčích jezdců k tomu, aby rozdíl hodnoty na minimální váhu využili k rozložení závaží libovolně ve voze tak, aby zlepšili jeho stabilitu. Nově bude závaží dorovnávající váhu pilota na minimální úroveň povinně v oblasti kokpitu, respektive sedačky.

PALIVO

Maximální množství paliva na závod se zvedá ze 105 kg (142,4 litru) na 110 kg (149,2 litru). Některé týmy se ale chlubí tím, že tohoto vyššího limitu nevyužijí.

SPALOVÁNÍ OLEJE

Již tak přísná pravidla na kontrolu spalování oleje coby pomoc pro kvalifikaci doznají dalšího zpřísnění: pomocná olejová nádržka musí být pro kvalifikaci zcela prázdná.

RUKAVICE A HELMY

Jezdci mají nově povinně biometrické rukavice a přilby nové bezpečnostní specifikace, která pokrývá zkušenosti z havárie Felipeho Massy při kvalifikaci na GP Maďarska 2009.

PENALIZACE

Logická novinka, která seřadí penalizované piloty ne podle toho, kdy se prohřešku dopustili, ale jak se nakonec doopravdy kvalifikují. Penalizovaný pilot, který je v kvalifikaci rychlejší než jiný penalizovaný soupeř, bude startovat před ním, a je jedno, kdy se kdo prohřešku dopustil. V nevýhodě budou jezdci, kterým se nepovede kvalifikovat přes pravidlo 107 %. Ti budou za všechny ostatní penalizované piloty na konec startovního roštu.

TECHNICKÁ PŘEJÍMKA

Ta probíhá vždy ve čtvrtek před závodem v garážích FIA. Ta se tím už ale nechce moc zabývat, takže nově musí týmy písemně deklarovat, že je jejich auto plně v souladu s pravidly, a to nejpozději 18 hodin před začátkem prvního tréninku. FIA ale nadále bude provádět namátkové, pokvalifikační i pozávodní kontroly. A není pochyb o tom, že FIA ráda provede namátkovou kontrolu na přání některého ze soupeřů.

START Z BOXŮ

Ten, kdo je odsouzen ke startu z boxů, nyní může společně s ostatními absolvovat zahřívací kolo. Na jeho konci ale musí zase zpátky do boxů, odkud nakonec odstartuje.

RESTART ZA SAFEY CAREM

Když safety car před restartem zajede do boxů, nově se může předjíždět až na cílové čáře. Doposud to byla takzvaná ‚safety car čára‘ obvykle umístěná před nájezdem do boxů. Po restartu se bude zelenou vlajkou mávat ne po celém okruhu, ale jen na startovní čáře.

CÍL ZÁVODU

Klasickou šachovnicovou vlajku nyní nově rozšíří digitální LED panel.

autor: www.gpf1.cz