Historie GP Kanady – Nelson Piquet

2019. 06. 08. 10:44    
Čas čtení: 2 minuta
F1

8.6. 2019 – Jestliže je Black Jack Brabham dosud jediným jezdcem/konstruktérem, který získal titul s vozem nesoucím jeho jméno, pak dalším závodníkem, jenž se stal mistrem světa v barvách Brabhamu je Nelson Piquet, trojnásobný šampion, který v letech 1981 a 1983 vyhrál právě pro Brabham.

Piquetova historie u týmu Bernieho Ecclestona začala právě v Kanadě.

V roce 1978 závodil Nelson v některých mistrovských závodech pro Ensign a soukromý McLaren, poslední velkou cenu sezóny v Montréalu pak jel s vozem Brabham poháněným motorem Alfa Romeo.

Následující rok odjel Piquet celou sezónu jako oficiální pilot Brabhamu, na konci ročníku pak tým nahradil dvanáctiválec Alfa Romeo, nevhodný pro technologii ground efektu, motorem Ford Cosworth V8.

V roce 1980 jsou Nelson Piquet a Brabham velice konkurenceschopní, Brazilec v Long Beach vyhrává svůj první závod, ve druhé polovině sezóny pak triumfuje dvakrát za sebou na Zandvoortu a v Imole, o titul bojuje právě Piquet spolu s pilotem Williamsu Alanem Jonesem.

Rozhoduje se v Kanadě, Piquet je na pole position, Jones také startuje z první řady.

V první zatáčce mají oba kontakt, což způsobí nehodu také dalších aut, start se musí opakovat. Postižení závodníci startují v náhradních autech, jenže Piquetův T-Car je nastaven pro kvalifikaci, takže má sice vyšší výkon, je ale méně spolehlivý.

Nelson neodstartoval nejlépe, už po dvou kolech se ale ujímá vedení a je v čele až do 23. kola, kdy mu shoří motor a s ním šance na mistrovský titul. Jones vítězí a je šampionem.

Piquet se dočká odplaty v roce 1981, když získává svůj první mistrovský titul. Je to turboéra a Brabham pro sezónu 1982 nahrazuje Cosworth přeplňovaným motorem BMW.

Jedná se o čtyřválec BMW M12 o objemu 1499 kubických centimetrů. Blok je z vysokopevnostní oceli. Turbína KKK pracuje při tlaku 3 barů v závodě a 3,3 v kvalifikaci, což zvyšuje maximální výkon. Výfukové potrubí dosahuje teploty až 700°C.

Velká cena Kanady je znovu bodem obratu kariéry Nelsona Piqueta a Brabhamu.

V roce 1982 Piquet získává v Montréalu první triumf pro přeplňovaný motor BMW, je to jeho jediné vítězství v sezóně, v roce 1983 je ale Piquet a Brabham-BMW BT52 mistrem světa.

                                                                                                                                                                 redakce/onv/

Cookie settings