GP Velké Británie 1951 – První vítězství pro Ferrari

2019. 07. 09. 12:31    
Čas čtení: 2 minuta
F1

9.7. 2019 – Představovat si Formuli 1 bez Ferrari je jako představovat si svět bez kyslíku. Jsou spolu neoddělitelně spjaté, Scuderia je totiž nejdéle fungujícím týmem v tomto sportu.

Každá historie má však začátek. U týmu Scuderia Ferrari se dá říci, že takovým začátkem byla Velká cena Velké Británie 1951 na Silverstonu, tam totiž tým vzpínajícího se koně poprvé zvítězil ve Formuli 1.

Alberto Ascari, José Froilán González a Luigi Villoresi byli továrními piloty týmu, zatímco Peter Whitehead jel také za volantem Ferrari 375, ačkoliv Brit závodil pro soukromý tým G.A. Vanderwell.

V té době byla dominantní značkou ve sportu Alfa Romeo a jejími jezdci legendární Juan Manuel Fangio, Nino Farina, Consalvo Sanesi a Felice Bonetto. Čekalo se, že víkend ovládne Fangio, tak jako mnoho dalších, bylo tedy pro všechny překvapením, když González, který do té doby nikdy nestál na pole position, porazil Argentince o více než sekundu.

Gonzálezova první pole position byla první také pro Ferrari, bylo to zároveň poprvé v dějinách F1, kdy na pole position nestál vůz Alfa Romeo.

González i Fangio dobře odstartovali, do první zatáčky najížděli bok po boku. Ještě lepší start ale předvedl Bonetto, který se ze sedmé pozice vyšvihl v první zatáčce do vedení. Za vedoucí alfou jel González, kterého stíhal Fangio, Ferrari tak bylo náplní v sendviči Alfy Romeo.

González ve druhém kole Bonetta překonal a vystavil tak vedoucího jezdce Alfy na pospas týmovému kolegovi Fangiovi. A neubránil se dlouho. Brzy jej překonali jak Fangio, tak Farina, takže se neschopen příliš dlouho bránit propadl na čtvrté místo.

V šestém kole začal Fangio stahovat Gonzáleze, v desátém kole už byla alfa v čele a ujížděla, znovu tak bylo nastoleno obvyklé pořadí. To ale nevydrželo dlouho. Po sérií výpadků na straně Ferrari a Maserati se pole smrsklo na třináct aut.

V nájezdu do Becketts ve 39. kole vycítil González svoji šanci předjet Fangia, svého rivala a krajana připravil o vedení. Neradoval se ale dlouho, Fangio ho totiž takřka okamžitě odsunul zase zpátky za svoje záda. Oba jezdci zastavili, byl to přitom González, který vyjel z boxů v čele, načež si začal budovat náskok na alfu za sebou. V závěru měl již komfortní náskok více než jedné minuty, González tak zvolnil, cílem projel 51 sekund před Fangiem, čímž dal Ferrari jeho první vítězství ve Formuli 1.

Fangio byl jediným dalším jezdcem, který závod dokončil ve stejném kole jako vítěz. Třetí Villoresi, jenž se také postavil na pódium, ztrácel už dvě kola, zatímco pátý Reg Parnell, poslední z bodujících, nabral manko neuvěřitelných pěti kol.

O to byl Gonzálezův triumf pozoruhodnější, přihlédneme-li k faktu, že Argentinec dovezl Scuderii její první vítězství za volantem staršího šasi, než měli k dispozici Villoresi či Ascari.

                                                                                                                                 redakce/onv/

Cookie settings