F1 opustí „špatnou“ cestu, na kterou se před 10 lety s pneumatikami vydala

2019. 07. 20. 08:48    
Čas čtení: 1 minuta
F1

20. 7. 2019 – Formule 1 nejspíš po 10 letech trápení upustí od filozofie záměrně krácené životnosti pneumatik s cílem navýšit počet pitstopů. Podle FIA se sport v tomto ohledu vydal špatným směrem.

Od sezony 2021, kdy budou nasazeny nové osmnáctipalcové pneumatiky, chce vedení F1 zrušit princip krátké životnosti pneumatik. Najít dobré řešení ale nebude jednoduché.

„Myslím, že jsme v minulosti žádali nesprávné věci,“ řekl technický ředitel F1 Pat Symonds. „Je to velmi složitý problém a nemáme o něm jasnou představu.“

Symonds si je vědom důležitosti pitstopů. V současnosti je povinný alespoň jeden pitstop kvůli povinnosti nasadit dvě různé specifikace pneu během velkých cen.

„Můžeme udělat pneumatiky jako v Le Mans, které vydrží dlouho, ale pak bychom přišli o pitstopy,“ je si Symonds vědom složitosti situace. „Zkoušíme řadu simulací a týmy nám slíbily pomoc.“

Na cestu filozofie krátké životnosti pneumatik se F1 vydala už téměř před deseti lety, a stačil k tomu jeden jediný závod. Nápad vznikl po Velké ceně Kanady 2010. Jediným dodavatelem byla japonská firma Bridgestone, kterou překvapil velmi agresivní povrch dráhy v Montréalu. To mělo za následek rychlé opotřebení, nutnost většího počtu zastávek v boxech a následně vzrušující závod. Od roku 2011, kdy Bridgestone odmítl filozofii záměrně krátké životnosti pneumatik a F1 opustil, úlohu naplnění této filozofie drží Pirelli.

Ale na rozdíl od Kanady 2010 to má jeden velký háček: v Montréalu se sice také jednalo o krátkou životnost pneumatik, ale ne uměle řízenou. Ta byla dána vnějšími podmínkami. Jinými slovy: i mezi jednotlivými pitstopy závodníci F1 jeli naplno. A to v současné době nemůžou. Nově vedení F1 tedy vymýšlí, jak umožnit pilotům jet naplno a přitom ve velkých cenách udržet zastávky v boxech.

autor: gpf1.cz