POLOČAS V F1: RENAULT PORÁŽEN ZÁKAZNICKÝM TÝMEM, RED BULL S HONDOU VÁLÍ

2019. 08. 12. 13:22    
Čas čtení: 6 minuta
F1

12.8. 2019 – Formule 1 se Velkou cenou Maďarska uchýlila k tradičnímu letnímu ‚režimu hibernace‘. První polovina sezony nám však nabídla nemalou porci dramat a zvratů. Byli jsme svědky enormně se zlepšující formy Red Bullu a McLarenu, zatímco Ferrari tápe a u Renaultu by se měli zamyslet nad současnou situací, neboť být porážen zákaznickým týmem není úplně dobrá vizitka.

MERCEDES: I MISTR TESAŘ SE NĚKDY UTNE

Jak rčení praví – i mistr tesař se někdy utne – a přesně to se stalo Lewisovi Hamiltonovi na Hockenheimringu. Jinak bezchybný Brit se nechal nachytat jako spousta jeho soupeřů v předposlední zatáčce, kde vyjel mimo trať a doklouzal se až k bariérám, o které si poškodil přední křídlo. Jen o trochu dál později havaroval rovněž Valtteri Bottas, pro kterého to však znamenalo konec v závodě.

Pro Mercedes to byl jeden z nejhorších víkendů v poslední době, protože z domácího závodu si odvezl pouze dva body za Hamiltonovo deváté místo.

Pomineme-li tento katastrofální víkend, tak jsou Stříbrné šípy téměř neporazitelné a s přehledem si jedou za šestým titulem v řadě.

Zatímco v kvalifikacích je duo stáje z Brackley vyrovnané (6:6), tak v závodech má jasnou převahu pětinásobný šampion (8:3), přičemž si na konto připsal již osm triumfů. Fin vyhrál pouze dvakrát.

FERRARI: ACH TY STRATEGIE…

Ferrari bylo na začátku sezony v roli favorita. Nicméně jak je u Italů v posledních letech zvykem, klacky pod nohy si házejí sami a zpravidla jde o špatná, někdy nepochopitelná strategická rozhodnutí.

Letos pilot v červeném overalu nestál na stupínku nejvyšším ani jednou, přestože třikrát startovali z prvního místa (Vettel 1×, Leclerc 2×).

Sebastian Vettel je pod obrovským tlakem, kvůli čemuž se dopouští také množství chyb. Ve druhém voze totiž sedí mladičký a ohromně dravý Charles Leclerc. Monačan sice na zkušeného parťáka z Německa bodově ztrácí, stejně tak má o jedno pódiové umístění méně, ale to nic nemění na skutečnosti, že čtyřnásobnému mistrovi světa pořádně zatápí.

RED BULL: VŠECHNO JDE, KDYŽ SE CHCE

Evidentně přechod z pohonných jednotek Renault na japonské agregáty nebyl vůbec špatný nápad. Výkonnost i spolehlivost Hondy je mnohem lepší než v předchozích letech, což se podepisuje i na výsledcích. Dokonce je už kombo Red Bull-Honda označováno za druhou sílu hned za Mercedesem.

Nicméně co se týká jezdců, tak v tomto případě to je jak nebe a dudy. Zatímco se zdá, že Max Vestappen dospěl a podává fenomenální výkony, tak jeho týmový kolega Pierre Gasly za ním zaostává. Ať už se jedná o kvalifikace či závody.

Na obranu Francouze by se možná dalo říci, že se v týmu zabydluje. Ovšem dvanáct závodů už je poměrně dlouhá doba na ‚ohmatání‘ si auta a zvyknutí si na nové prostředí. Francouzovi se podařilo se prosadit pouze dvakrát  – v kvalifikaci na GP Monaka a v GP Velké Británie. Na Verstappena ztrácí propastných 118 bodů. Proto není divu, že se spekuluje o jeho nahrazení. Vedení týmu výrobce energetických nápojů sice vylučuje, že k výměně dojde už v průběhu sezony, ale jestliže se Gaslyho výkony nezlepší, tak je jeho sedačka pro sezonu 2020 v nemalém ohrožení.

MCLAREN: PO PŘÍCHODU SEIDLA A DÍKY NOVÉMU SVĚŽÍMU JEZDECKÉMU SLOŽENÍ NA VZESTUPU

McLaren je bezpochyby překvapením letošní sezony. Jeho rapidní vzestup těší nejednoho fanouška. Klíčovým faktorem lepšící se formy tradiční stáje z Wokingu je především fakt, že kompletně obměněné duo skládající se z nováčka Landa Norrise a Carlose Sainze přineslo spolu s novým šéfem Andreasem Seidlem do týmu čerstvý vítr.

Norris se Sainzem patří k nejkonzistentnějším jezdcům v poli. Nebýt několika odstoupení, mohli už klidně překonat hranici 100 bodů. Bodovali celkem v devíti závodech a zaslouženě v Poháru konstruktérů figurují na průběžném čtvrtém místě a mohou se tak pyšnit titulem „best of the rest“.

V interním souboji má v kvalifikacích převahu Norris (7:3), naopak v závodech je lepší pro změnu Sainz (9:3). Nicméně oba minimálně jednou nedojeli do cíle – Španěl nedokončil v Austrálii a Bahrajnu a Norris v Číně, Španělsku, Kanadě a Německu.

RENAULT: …KDYŽ JSTE PORÁŽENI ZÁKAZNICKÝM TÝMEM

V Renaultu mají nad čím o letní přestávce přemýšlet, protože v první polovině si uřízli pořádnou dávku ostudy. Jejich výkony jdou od desíti k pěti a aby toho nebylo málo, ještě je poráží zákaznický tým McLaren.

Nico Hülkenberg je v týmu už nějaký ten pátek, proto se logicky očekávalo se, že bude v porovnání s novým týmovým kolegou Danielem Ricciardem výraznější. Nicméně opak je pravdou. Vždy usměvavý Australan startoval před Hülkem celkem osmkrát a na své konto si připsal o pět bodů více.

Nutno však podotknout, že blonďák z Emmerichu měl několikrát na dosah pódiové umístění – naposledy před domácím publikem na Hockenheimringu, kdy se pohyboval na třetím místě, jenže posléze doplatil stejně jako Hamilton na „dragster dráhu“ v předposlední zatáčce a svůj renault zabodl do bariéry.

TORO ROSSO: PO 11 LETECH NA STUPNÍCH VÍTĚZŮ

Vrcholem první poloviny sezony pro italskou stáj se sídlem ve Faenze je bezpochyby třetí místo, které si odvezla z chaotické Grand Prix Německa. Jednalo se tak o první stupně vítězů po 11 letech. V roce 2008 shodou okolností také slavila za deště – tehdy viděl šachovnicovou vlajku jako první ve svém STR3 Sebastian Vettel.

Tentokrát se z pódia radoval navrátilec Daniil Kvjat, který po roční pauze předvádí solidní výkony. Po jeho boku závodí další nováček na startovním roštu, Alexander Albon. Mladý Thajec rovněž prokazuje své kvality a s Kvjatem dokáže jakžtakž držet krok – do třetí části kvalifikace se probojoval dvakrát, zatímco Rus startoval z nejlepší desítky třikrát.

I přesto, že je dělí pouhých 11 bodů, tak Kvjat je devátý a Albon až 15., protože střed pole je extrémně vyrovnaný.

ALFA ROMEO: TAHOUN ICEMAN

Alfa Romeo angažovala Antonia Giovinazziho s vizí, že společně s Kimim Räikkönenempotáhnou tým vpřed. Ital je však zatím nevýrazný. Fin se objevil v posledním segmentu kvalifikace celkem pětkrát, Giovinazi pouze třikrát a hned dvakrát vypadl už v Q1. Ani v závodech to pro něj nevypadá vůbec dobře – pouze v Kanadě dokázal ostříleného matadora pokořit.

HAAS: STARÁ VERZE VOZU LEPŠÍ NEŽ TA VYLEPŠENÁ? V F1 JE MOŽNÉ VŠE

Kam se poděla forma Haasu z úvodu ročníku? Byl černým koněm pro boj o titul „best of the rest“. Nikdo nechápe, co se děje. Ani sám Günther Steiner netuší, kde je zakopaný pes. Jak je možné, že je Romain Grosjean s australskou verzí vozu rychlejší – a to o téměř sekundu – než Kevin Magnussen s tou novou, plnou vylepšení?

Nepřidávají tomu ani samotní jezdci. Nejenže spolu několikrát kolidovali, ale také Grosjean nepodává nikterak oslnivé výkony, proto se nad jeho další budoucností u Američanů vznášejí otazníky. Alespoň Magnussen zajíždí v rámci možností konzistentní výsledky.

RACING POINT: KAM SE PODĚLA FORMA Z PŘECHOZÍCH SEZON?

Po táhlých finančních potížích odkoupil tým Force India před Velkou cenou Belgie 2018 otec Lance Strolla, Lawrence. Od té doby došlo k propadu formy. Nyní Racing Pointu patří průběžné sedmé místo, přičemž bodoval jenom šestkrát.

Nejlepším výsledkem je Strollovo čtvrté místo z propršené GP Německa, zatímco matador Sergio Pérez byl nejlépe šestý (GP Ázerbájdžánu).

WILLIAMS: V ZEMI NIKOHO, SVĚTLO NA KONCI TUNELU V NEDOHLEDNU

Tradiční stáj z Grove v posledních dvou sezonách tápe a nedokáže držet krok s ostatními týmy. Už úvod letošní sezony pro ni začal katastrofálně, když nestihla včas připravit auto na předsezonní testy. Byť se ztrátu podařilo aspoň trochu zmenšit, tak je tým stále na míle daleko. Zpravidla se jeho jezdci pohybují okolo dvou až tří sekund za nejrychlejším časem.

Navrátilec Robert Kubica po solidních výkonech během testů s Renaultem i Williamsem za svým týmovým kolegou Georgem Russellem značně zaostává. Ačkoliv má polský závodník na kontě jeden bod, tak jej Brit pravidelně poráží.

Za vypíchnutí stojí Russellův skvělý kvalifikační výsledek na Grand Prix Maďarska, když startoval z šestnáctého místa. Jedná se o nejlepší letošní startovní pozici, jinak pokaždé evidujeme oba bílé vozy na posledních dvou místech.

                                                                                                                  autor: www.gpf1.cz