Šéf Renaultu: Neodstoupím, dokud nevyhrajeme

2020. 01. 06. 09:09    
Čas čtení: 3 minuta
F1

6. 1. 2020 – Výkonností pokles Renaultu v sezoně 2019, kdy měl ambice na stupně vítězů, byl velkým zklamáním. Šéf týmu Cyril Abiteboul ale spoléhá na “neotřesitelnou” podporu Renaultu a odstoupení zváží, až když tým zase začne vyhrávat.

Po skandálu kolem GP Singapuru 2008 se musel Renault z formule 1 stáhnout skrze prodej týmu investiční skupině Genii Capital. V rámci továrního programu se do formule 1 odvážil vrátit zas až v sezoně 2016, kdy byla hybridní éra již v plném proudu. Postupně se v konečném pořadí Poháru konstruktérů propracoval z 9. na 6. místo a pak v sezoně 2018 dokonce na čtvrté místo. Byť bodově to bylo podstatně blíže týmům v pořadí za Renaultem, zatímco Mercedes, Ferrari a Red Bull měly velký náskok.

K týmu přišel respektovaný Nico Hülkenberg, který měl být „instrumentální“ postavou v budoucím úspěchu Renaultu. Od FIA s obrovským množstvím znalostí přišel technický inženýr Marcin Budkowski a vloni se přidal sedminásobný vítěz velkých cen Daniel Ricciardo. Vedle sebe se už v oblasti motorů musel Renault soustředit jen na svého zákazníka McLaren.

Přesto v celkovém pořadí Renault spadl na páté místo, bodově si pohoršil o 25 %, McLaren skončil s přehledem před ním a Toro Rosso s motory Honda jen 6 bodů za Renaultem.

„Dostat se z 9. místa na 4. v sezoně 2018 bylo fantastické, ale možná nás to do určité míry příliš polichotilo,“ reflektuje Abiteboul. „Dobré výkony sezony 2018 skryly některé naše vnitřní nedostatky, které jsme dokázali odhalit až se skvělým pilotem, Danielem, a s tlakem související s tím, že máte takového pilota. Tyhle nedostatky se nám dařilo napravit až s koncem loňské sezony.

Daniel byl úžasně nápomocný v odhalování našich nedostatků. Ale pak jsme se neměli před chybami kam schovat a změny byly nutné. Sezona 2019 určitě odhalila něco, co musíme napravit.“

Jak ukázal McLaren, není to samotný motor, co by bylo největší slabinou Renaultu. Slabinou je šasi, oblast aerodynamiky, nekonzistence údajů a nutnost odstavit aerodynamický tunel. K týmu se přidal jako šéf aerodynamiky Dirk de Beer a také Pat Fry. Po mnoha letech naopak odchází Nick Chester. Na Abiteboulovi je vidět rostoucí tlak.

„Formule 1 je tvrdý sport, kde se jako šéf nelze schovat,“ přiznává Abiteboul. „Vyrostl jsem, ale také musím pracovat na svých zlepšeních, jako každý. Pocházím z jižní Francie, nejsem čistý Francouz, jsem trochu Latin, velmi emotivní a věci beru hodně vážně.

Miluji závodění, ale těžko se vyrovnávám s tím, že vlastně prohráváme každý víkend. A to je prostě fakt. I když se postupně zlepšujeme, pořád každý víkend prohráváme. Druhý v cíli je první poražený. Pro mě je to něco nového, musím se naučit prohrávat. Ale nechci přijít o touhu vítězit. A chuť vítězit je v těchto letech bez vítězství čím dál silnější.“

Na dotaz, jestli za daných okolností nemá potřebu skončit, Abiteboul odpověděl: „Udělám to, až budeme vyhrávat. To je výzva. Otazník.

Jsme každým rokem silnější. I vloni. I když jsme skončili pátí, jsme silnější, než když jsme o rok dříve skončili čtvrtí. O tom nepochybuji. A to je to důležité. A to nás dostává blíže našemu cíli: vyhrát. Jestli to dokážu, nebo ne, to už je jiný příběh.

Ale teď fakt nehodlám odstoupit, leda bych vycítil, že je nemožné toho dosáhnout. Jsem přesvědčen, že jednoho dne tenhle tým vyhraje. Zvládli jsme to v minulosti, dokážeme to znovu.“

Renault se velmi intenzivně chystá na sezonu 2021, která přinese zcela nová technická pravidla, včetně nových osmnáctipalcových kol. Abiteboul je přesvědčen, že v přípravě na 2021 není žádný tým tak daleko jako právě Renault.

„Rozhodli jsme se této sezoně věnovat hodně zdrojů. Ale to by nemělo být výmluvou pro sezonu 2020. Čekám lepší výsledky,“ uzavřel Abiteboul.

autor: gpf1.cz

Cookie settings