KAUZA: Týmy vyhrožují FIA soudem. Jaké mají šance?

2020. 03. 05. 09:52    
Čas čtení: 3 minuta
F1

5.3. 2020 – Začíná se velký příběh. Turbulentní a intenzivní tahanice mezi týmy F1 a FIA. Jeho nosnou zápletkou je jediná věc: počínalo si Ferrari v posledních dvou letech legálně, nebo nelegálně ve vztahu ke svým pohonným jednotkám? FIA má případ za uzavřený, ale se zlou se potázala. Týmy s výjimkou satelitních stájí Haas a Alfa Romeo zavelely k boji!

Pohonné jednotky Ferrari jsou trnem v oku soupeřů uplynulé dvě sezony, o čemž si lze rozsáhle přečíst zde. Mezinárodní automobilová federace (FIA) v mediálně hluchém časovém období na konci testů v pátek v podvečer vydala nenápadně prohlášení, podle kterého FIA dosáhla s Ferrari „dohody“. Case closed.

Domnívat se, že to nechá fanouškovskou veřejnost a hlavně soupeře Ferrari chladnými, by bylo naivní. Však reakce na sebe nenechala dlouho čekat, a je docela ostrá.

Jednotné prohlášení týmů s výjimkou Ferrari, Haasu a Alfy Romeo
(Haas a Alfa Romeo jsou týmy úzce spolupracující s Ferrari.)

Týmy jsou dohodou „šokovány“. V koordinovaném jednotném prohlášení upozorňují na požadavky transparentnosti vyšetřování, které se podle nich beztak konalo jen na základě jejich impulsů. Co víc, týmy požadují zveřejnění veškerých detailů vyšetřování, a co je hlavní: jsou připraveny dožadovat se pomoci nezávislých orgánů FIA nebo příslušných soudů.

Bum! O takovou negativní mediální pozornost prezident FIA Jean Todt určitě nestál, byť ji logicky musel po pátečním prohlášení o dohodě s Ferrari očekávat.

Jakou mají týmy, a společně s nimi nakonec i veřejnost, šanci se dopracovat k reáliím toho, co se u Ferrari dělo? A podvádělo Ferrari?

Hlavní příčinou silných vášní je samotný fakt, že detaily případu jsou neznámé, takže ani nemůžeme zodpovědět otázku, zda se Ferrari provinilo, nebo ne. Někteří více zasvěcení komentátoři mají za to, že Ferrari dokázalo nějakým chytrým řešením znásilnit ducha pravidel nebo snad dokonce jeho znění či interpretaci, ale že se tak dělo (pokud vůbec) za plného chodu motoru na závodní dráze. Pohonná jednotka se za chodu přirozeně špatně rozebírá na součástky. A když tak FIA v zimní přestávce provedla, na nic nekalého údajně nepřišla. Pokud je tomu tak, pak se jedná o velmi zajímavou zápletku případu. Protože:

Jakkoli se to může zdát divné, ve světě motorsportu jsou dohody podobné těm, kterou uzavřela FIA s Ferrari, možné. Spíše než sportovnímu světu se chod formule 1 a jeho prostředí podobá našemu reálnému světu plného žalobců, soudců, vyšetřovatelů a právníků. Takže:

FIA coby jakýsi policejní vyšetřovatel a státní zástupce v jednom se pustil do vyšetřování něčeho, co neslo znaky podezření na páchání nekalostí. A stejně jako v našem reálném světě může FIA-vyšetřovatel případ buď odložit nebo předat soudu (= Mezinárodnímu tribunálu FIA). Existuje ale také třetí možnost: Dohoda. Dohoda mezi státním zástupcem (=FIA) a podezřelým (=Ferrari).

Dohody jsou běžné i v našem systému běžného života, to když se rozhodne někdo z obžalovaných spolupracovat. V zahraničí mají takové dohody daleko velkorysejší rozsah možností. Takže, ačkoli se nám to moc nelíbí, FIA pořád jenom aplikovala postupy zavedené v jakémsi pomyslném právním řádu. A to včetně toho, že detaily uzavřené dohody mezi FIA a Ferrari mohou zůstat neveřejné vůči třetím nezainteresovaným stranám.

Pozor! Nezainteresovaným stranám!

Tady vyvstávají důležité otazníky. Především, proč se FIA v pátek večer minulý týden vůbec rozhodla informovat o uzavření dohody, a tím rozdmýchat vášně mýtických rozměrů, když tak dle vlastních pravidel „mohla“, ale nemusela učinit?

A hlavně: Pokud by FIA zahájila vyšetřování a nedokázala najít nic, co by alespoň částečně dokazovalo nějakou míru viny, neměla by jinou možnost, než případ zastavit. A to se nestalo. Místo toho vznikla „dohoda“. Což znamená, že někdo spolupracoval a ten spolupracující pro to měl motiv. Jaký? To nevíme. Ale McLaren, Mercedes, Racing Point, Red Bull, Renault, Alpha Tauri a Williams hodně moc touží vědět, jaký a proč!

Mají právo to vědět, když podle vyšetřovacího řádu FIA mohou detaily dohody zůstat důvěrné vůči třetím nezainteresovaným stranám? Mno… pomyslné jádro pudla. Zkuste výše jmenované týmy přesvědčit, že jsou nezainteresovanou stranou, když na cokoli, co se u Ferrari dělo, jestli se to dělo, doplácely právě ony.

Pohodlně se usaďte. Začíná mexická telenovela obsahující možná stovky dílů. A nelze ani vyloučit její otevřený konec.

                                                                                                                                                   autor: www.gpf1.cz
Cookie settings