Tomáš Richtr: Je méně více či nikoli?

2015. 10. 10. 16:38    
Čas čtení: 2 minuta

10.10. 2015 – Pro fanoušky je rekordních 21 velkých cen v sezoně 2016 asi potěšující zprávou. Ale ne už tak pro inženýry menších týmů. Zatímco u těch velkých mají na jiné úkoly jiné pracovníky, v chudších týmech zastává pracovník více funkcí najednou.

Stáje jako Mercedes či Ferrari disponují několika skupinami zaměstnanců, přičemž každá taková skupina se zaměřuje na jinou činnost práce. Mechanici po závodě rozloží vůz na součástky, a ten je přepraven do továrny. Tam je další skupina pracovníků převezme, vybalí a rozveze do jednotlivých oddělení fabriky na kontrolu, repase a jiné činnosti. A to ještě během nedělní noci nebo pondělního rána, zatímco tým mechaniků, který byl na velké ceně, užívá zaslouženého odpočinku.

Po jednom týdnu, kdy jsou komponenty v továrně testovány, opravovány a eventuálně nahrazovány, jsou tito mechanici povoláni z volna zpět, aby vůz zkompletovali z bezchybně připravených součástí. Jakmile tak učiní, monopost je předán pracovníkům, kteří odpovídají za jeho odeslání do dějiště závodu. Mechanici si během transportu užijí ještě pár dní volna, než odletí do dějiště další velké ceny, kde na ně již čekají bezvadně připravené boxy i s vozy.

Jenže u menších týmů je situace mnohem tvrdší. Výjimkou není ani následující scénář: mechanici v neděli odstrojí vůz a ihned nasedají na letadlo, aby během pondělního dne byli připraveni v továrně. Tam čekají na nákladní vozy s díly, které sami po skončení závodu museli naložit.

Poté, co kamiony dorazí, začíná opačný proces. Mechanici rozloží vůz na jednotlivé díly, vše vyloží a doručí do konkrétních oddělení továrny. Jelikož jsou jediní, kdo je schopen adekvátně manipulovat s mechanickými prvky vozu, zůstávají v továrně po celý týden, kdy jsou jednotlivé komponenty testovány, případně opravovány a zkoušeny na voze. Posléze jsou díly vráceny mechanikům, kteří musejí monopost zkompletovat na další závod – jedná se o pomalou a náročnou práci, jelikož počet členů v týmu je výrazně menší než u velkých stájí.

Pro rodiny inženýrů menších týmů se jedná o obrovský zásah do soukromí a rozpady vztahů, případně vzdání se snu pracovat pro tým F1, nejsou vůbec žádnou výjimkou.

Tomáš Richtr