BLOG Tomáše Richtra: Red Bull s Renaultem zahájil rozvodové řízení. Nebo s celou F1?

2015. 03. 19. 14:27    
Čas čtení: 2 minuta

18.3.2015 – Hlasitá část veřejnosti sice bije na poplach po úvodní Velké ceně Austrálie, do jejíhož cíle dojelo jen jedenáct formulí, ale také o tom je formule 1. Tak trochu panika v úvodu sezony!

Mohutnou panikou byla vloni reakce na úroveň hlasitosti nových pohonných jednotek. O uplynulém víkendu se hovořilo zcela o jiných tématech. Lidé se na začátek sezony těšili, a jiní emotivně projevovali svou frustraci. F1 stále žije, budí emoce, a to je dobře.

Byl to první závodní víkend, a dělo se toho požehnaně. Valtteri Bottas z Williamsu má vyhřezlou ploténku. Daniil Kvjat na voze Red Bull a Kevin Magnussen s formulí McLaren-Honda ani nedojeli na start, protože selhala technika. Ještě v prvním kole skončily oba vozy týmu Lotus. A na start to ve víru soudních řízení jen tak tak zvládnul Sauber. V cíli piloty Mercedesu Hamiltona a Rosberga dělilo 1,360 sekundy na konci 305 kilometrů dlouhého závodu. Při průměrné rychlosti závodu 200 km/h to v cíli odpovídá rozestupu 75 metrů. To je nic! Čeká nás velmi napínavá bitva Rosberg – Hamilton.

Jeden příběh ale nabral přeci jen trochu dramatičtějších rozměrů: Daniil Kvjat nedojel na start kvůli rozbité převodovce. Ze svého prvního závodu F1 odstoupil Max Verstappen pro selhání spalovací části motoru jeho Toro Rosso. To samé se v pátečním tréninku přihodilo Danielu Ricciardovi z Red Bullu. Co mají všichni jmenovaní společné?

Motory Renault.

Když před sezonou 2005 Red Bull koupil Jaguar (který vzešel z týmu Stewart GP), přes motory Cosworth a Ferrari se rychle dopracoval k dodavateli Renault. V letech 2005 až 2008 to bylo 7., 7., 5. a 2. místo v Poháru konstruktérů. A pak čtyři tituly mistra světa v řadě. V sezoně 2012 se přidala značka Nissanu, Infinity, jako hlavní sponzor. A zatímco Red Bull si užíval opojných okamžiků slávy a značka Infinity nemalé mediální prezentace, Renaultu (a jeho podílu na úspěchu) si málokdo všímal.

To se změnilo vloni s nástupem nové generace pohonných jednotek. Renault si užil pořádnou porci mediální publicity. Jenomže tu negativní. Představitelé Red Bullu okamžitě začali veškerou vinu za neutěšené výsledky svádět na Renault. A to otevřeně. Přes média. Pravda: Renaultu nástup nových hybridních motorů utekl. Hlavní příčinou je skutečnost, že pro Renault jsou tyto technologie nové, jelikož v době, kdy týmu F1 Renault šéfoval Flavio Briatore, rozhodl, že předchůdce dnešních hybridních systémů (KERS), si tým bude vyvíjet sám. Jenomže bývalý tým F1 Renault je dnes Lotus a Renault jako automobilka musel dnešní hybridní systémy začít vyvíjet ve své továrně. S několikaletým zpožděním po Mercedesu…

Úspěchy namlsaný Red Bull ztrácí nervy a do Renaultu pálí těžkým kalibrem kritiky. Do světa vysílá jasné zprávy o tom, že takhle to dál nejde. A tím svou kritiku z loňska o několik úrovní zesílil. Je nad slunce jasné, že je to začátek konce veleúspěšného partnerství Red Bull – Renault.

Red Bull je navíc znepokojen výkonnostním náskokem Mercedesu a volá po jeho ‚umělém zpomalení‘ prostřednictvím pravidel. No jasně, to už tu také bylo za dob nadvlády McLarenu, Williamsu, Ferrari či… světe div se… samotného Red Bullu! Je to v F1 typický jev. Ti, kteří nestíhají, řvou, že nedostižná rychlost vítězů je vlastně nespravedlivá a škodí sportu. Co by na to asi řekli bratři Pospíšilové? Red Bull vyhrožuje odchodem z F1, ale ve víru vášní zapomněl, že s vedením sportu podepsal komerční smlouvu o setrvání v šampionátu přinejmenším do roku 2020. Dá se očekávat dusné léto!

Tomáš Richtr