A je dobojováno. Nebo začneme od nuly?

 avatar 2017. 07. 18. 17:43    
Čas čtení: 2 minuta

18.7. 2017 – Z pohledu fanouška Ferrari šokující závěr velké ceny na britském Silverstonu prakticky vymazal bodový náskok lídra šampionátu Sebastiana Vettela. Ještě před týdnem Lewis Hamilton hořekoval nad tím, že titul je prakticky ztracený. A to měl ztrátu pouhých dvaceti bodů (za vítězství se uděluje 25 bodů) před polovinou sezony. Dnes, v polovině šampionátu formule 1 ročníku 2017, je to pouhý bod rozdílu mezi Vettelem a Hamiltonem.

Milovníci dramat se musí kochat, protože čím těsnější to je, tím samozřejmě větší drama. Začínáme od nuly, jak se někdy při dosažení remízy ve fotbale nebo hokeji říká. Já se ale začínám trochu obávat, že to remíza není. Pokud se mýlím, budu jen rád, ale Ferrari v této fázi sezony trochu nestačí s dechem na rychlejší vývoj vozů Mercedesu.

Abych to lépe vysvětlil: nejde jen o samotné závody na trati. Inženýři mezi každou velkou cenou auto vylepšují, a to postupně zrychluje. Pokud bychom se se současným autem vrátili na okruh úvodního závodu sezony v australském Melbourne, bylo by například o sekundu až dvě rychlejší. Je to závod v oblasti vývoje aut, který stojí hodně peněz. Proto na něj mají jen silné týmy. A právě v tomto závodě vývojových inženýrů jako kdyby začínal mít Mercedes trochu navrch. Před dvěma lety to bylo ještě markantnější. To Ferrari ‚vývojově‘ prakticky odpadlo.

Dalším velkým problémem je nespolehlivost: všechna auta mohou použít maximálně čtyři kusy každé části pohonné jednotky na celou sezonu. Vozy Ferrari už jsou na maximu při využití jednotek turba. (O Hondě se nebavme, ta už spotřebovala dvojnásobek.) Oproti tomu Mercedes má rezervu (nasadil třetí kusy) a jejich zákaznické týmy (Force India + Williams) jsou na polovině. Což se v polovině sezony jeví jako akurátní. Podobně zle jako Ferrari je na tom Renault a jeho zákazníci (Red Bull + Toro Rosso). Znamená to, že ve spojení s nedostatečnou rychlostí vývoje přijdou co nevidět také penalizace za nasazení nových kusů pohonných jednotek.

Je to reálný pohled na situaci, ačkoli bych si přál, aby tomu tak nebylo. Lewis Hamilton v kvalifikaci na okruhu Silverstone, náročný jak na aerodynamiku tak motor, nadělil nejbližšímu soupeři více než půl sekundu, což je ve světě F1 strašně moc. Pravda, přijde pomalejší a klikatější Hungaroring, na kterém mimochodem dojde v sobotu ráno k setkání fanoušků s naším komentátorským týmem přenosů na programech Sport 1 a Sport 2. Po Hungaroringu ale přijdou opět na motory náročné tratě ve Spa-Francorchamps a Monze. Nezbývá než držet palce a držet se hesla: nevzdávat to, dokud existuje naděje.

Silverstone současně odhalil, jak úchvatně rychlé letošní vozy F1 jsou. Nejrychlejší kolo závodu bylo o 5 sekund (!) rychlejší než to loňské. Velká cena tak byla o 13,5 minuty kratší. Ve srovnání s rokem 2015 jsou vozy F1 na Silverstonu rychlejší o 6,5 sekundy na kolo.

Zatímco Lewis Hamilton si doma jel to svoje, za ním se opět děly věci v podobě ostřejších soubojů o stupně vítězů okořeněné selháním levé přední pneu na obou vozech Ferrari téměř současně. Daniil Kvjat se nepoučil z hrubé chyby v Rakousku a v Británii tentokrát sestřelil týmového kolegu Carlose Sainze a ještě jej stihl obvinit z toho, že za to může. Situace v Toro Rosso je teď hodně dusná. Kvjat lidově řečeno ‚blbne‘ a Carlos Sainz dlouhým angažmá v juniorce Red Bullu ztrácí motivaci. Není se co divit a Red Bull by mohl být vůči nim trochu empatičtější. Kdo chce ostatně chodit do školy ještě ve třiceti? Na straně druhé nemají Kvjat a Sainz kam jít. S Ricciardem a Verstappenem v seniorském týmu panuje spokojenost. A ze svých spárů Red Bull nepouští. Rovnou ukončuje kariéru. Leda by se jezdec vykoupil čtyřmi tituly mistra světa, například.