Kanada: Rychlý Hamilton a chybějící Pérezova disciplína

 avatar 2017. 06. 13. 11:13    
Čas čtení: 3 minuta

13. 6. 2017 – Ještě v sobotu dopoledne to vypadalo, že se trojnásobný mistr světa Lewis Hamilton bude v Kanadě trápit stejně jako v Monaku. Ferrari bylo před začátkem kvalifikace sedmého závodu letošního mistrovství světa celkem silným favoritem, ale nervy drásající bitva ve třetí části kvalifikace přinesla 65. pole position právě Hamiltonovi.

Ten v počtu prvních míst na startu vyrovnal legendárního Ayrtona Sennu a právě jeho rodina Hamiltona obdařila skutečnou Sennovou přilbou z roku 1987, kdy závodil pro Lotus. První v tomto žebříčku je s 68 pole position Michael Schumacher, ale jak ve Studiu Sport2 před samotným závodem celkem trefně poznamenal automobilový závodník Štefan Rosina, v minulosti se nejezdil takový počet závodů jako dnes. Takže dosahovat nových rekordů je o něco snazší. Což samozřejmě neubírá vůbec nic na Hamiltonově rychlosti.

Na rychlost Lewise Hamiltona a pořád ještě lídra šampionátu nedosáhli jejich kolegové Valtteri Bottas a Kimi Räikkönen. A už vůbec ne závodníci Red Bullu Max Verstappen a Daniel Ricciardo. Jenomže právě Max Verstappen odstartoval takříkajíc raketově a z pátého místa byl za druhou zatáčkou druhý! Nebylo mu to nic platné. Po deseti kolech Verstappen odstoupil s nefunkční pohonnou jednotkou, což je událost, která kvalitě vztahu Red Bull – Renault rozhodně nepřidá. Nejen Red Bull ale také Toro Rosso se potýkají s neobvykle početnou sérií technických selhání, což jen přidává na frustraci velmi ambiciózního Red Bullu. Však televizní záběry přenosu GP Kanady na Sport2 v plné nahotě odhalily pořádnou naštvanost šedé eminence Red Bullu, bývalého pilota F1 Helmuta Marka. Někteří fanoušci mají Verstappenovo odstoupení za malou karmu, protože v první zatáčce totiž svým útokem poškodil přední spojler na ferrari Sebastiana Vettela, který musel do boxů pro nové. A jelikož špatně odstartoval také Kimi Räikkönen, chvíli po začátku velké ceny to byly na prvních dvou místech dva vozy Mercedesu. Stejně jako v uplynulých letech. Pro Hamiltona tak nebyl žádný problém dokroužit si pro své 56. vítězství, když se konkurence v podstatě porazila sama.

Pokud si ale myslíte, že to byl nudný závod, tak opak je pravdou. Strhla se totiž fantastická bitva o třetí místo, která poodhalila jednu fantastickou (a nenaplněnou) hodnotu: týmová práce. V neděli z ní propadl Mexičan Sergio Pérez z týmu Force India. Růžové vozy Force Indie absolvovaly jinak skvělý víkend. Jak Pérez tak jeho týmový kolega, nováček Esteban Ocon, byli po celý víkend rychlými a vyrovnanými jezdci. A tak se s ohledem na výše popsané okolnosti stalo, že třetí Daniel Ricciardo prakticky po zbytek závodu čelil silnému tlaku ze strany jezdců Force Indie v pořadí Pérez – Ocon, a až za nimi jeli Räikkönen a Vettel.

Zápletku příběhu vykreslila rozdílná strategie růžového týmu, která Pérezovi naordinovala zastávku pro výměnu pneumatik v 19. okruhu, Oconovi až ve 32. kole. Dopředu se to těžko předpovídá, ale tahle kombinace zrychlila průběh Oconova závodu. A to tak, že se Pérez prostřednictvím rádiové komunikace začal zajímat o to, co má Ocon za lubem. Nakonec se nemusel Pérez bát, protože s ohledem na rozestupy spadl EstebanOcon po své zastávce za kolegu Péreze. Pořadí tedy mezi nimi bylo stejně jako v úvodu velké ceny. Jenomže teď měl ale Ocon mladší a rychlejší pneumatiky a brzy nastala situace, že třetí Ricciardo, čtvrtý Pérez a pátý Ocon jeli těsně za sebou. A Pérez dlouho nedokázal Ricciarda předjet, ačkoli byly vozy Force Indie opticky rychlejší než Red Bull
.
Přišlo nevyhnutelné: Ocon začal do vysílačky volat po tom, ať jej Pérez pustí s tím, že on „by už Ricciarda dávno předjel“. A takový pokyn skutečně Pérez dostal. Nebylo co ztratit, protože Pérez dostal slib, že když se Oconovi nepodaří v boji o stupně vítězů Ricciarda předjet, pozici Pérezovi vrátí.

Jenomže Pérez odmítl poslechnout.

Takže přišlo další nevyhnutelné: jezdci Force Indie odhodili rukavice a začali bojovat. To ale mělo za následek tu skutečnost, že se třetímu Ricciardovi lépe dýchalo a stupně vítězů měl o poznání jistější. Možná si řeknete, jak je fér, že Force India nechala situaci vyřešit samotnými závodníky, ale zezadu se blížil Sebastian Vettel na ferrari… A když dva závodníci bojují o pozici, výrazně je to zpomalí. Nejenže tenhle souboj jezdců Force India odevzdal stupně vítězů dobrovolně, ale navíc podlehl Vettelovi! Nejprve Ocon a pak Pérez. Nakonec tedy z toho, co mohlo být 3. a 4. místem, bylo místo 5. a 6. S tím nemůže být žádný šéf týmu spokojen, protože v první řadě jsou důležité body pro tým, neboť ty rozhodují o pozici v Poháru konstruktérů a v konečném důsledku o penězích, které na konci roku tým dostane. Ve formuli 1 zkušené týmy aplikují pravidlo, že když se potkají jejich jezdci na dráze, mohou spolu bojovat, ale nesmí to ohrozit pozici týmu. Řítí-li se zezadu konkurence, která bude brát body, je potřeba nasadit disciplinu. Proti ní se v Kanadě Sergio Pérez postavil.