Můj názor na (ne)trest pro Lewise Hamiltona

admin avatar admin 2018. 11. 05. 13:51    
Čas čtení: 3 minuta
F1

25. 7. 2018 - Už pětkrát se nám změnilo pořadí na prvním místě Poháru jezdců. S ohledem na velkou napínavost boje o titul budí velké vášně i ty nejmenší detaily. Až skoro schizofrenní rozhodování Mercedesu o tom, jestli Hamiltona povolat do boxů, nebo ne, během safety caru při GP Německa, svědčí o vyrovnanosti bitvy, ve které rozhodují metry a tisíciny sekundy. Kdo by to neměl rád? Nešlo si pochopitelně nevšimnout mimořádně temperamentních reakcí nejprve po Hamiltonově cestě přes trávu z boxové komunikace na dráhu a hlavně pak po rozhodnutí komisařů udělit mu 'jen' napomenutí. Od mnohých to Hamilton schytal opravdu silně. Ale v tomhle případě on fakt není viníkem.

Tedy… samozřejmě, že se provinil proti pravidlům. Dopustil se prohřešku stejně tak jako když tenista pošle míček za čáru, fotbalista balon do autu nebo se hokejista objeví v ofsajdu. To pravidlo je tak jasné, že není místo pro debatu o tom, zda Hamilton pravidla porušil, nebo ne. Porušil.

Jenomže ve formuli 1 nejsou stejné tenisové kurty, stejná fotbalová hřiště nebo hokejová kluziště. Jsou tam zcela odlišné okruhy, na kterých jsou různé nájezdy do boxů. A dodržovat se musí široká škála proměnlivých pravidel: těmi úplně největšími pravidly je Mezinárodní sportovní kodex, něco jako Ústava. Pak jsou zákony a jedním z nich jsou Sportovní řád formule 1. A pak jsou prováděcí vyhlášky. Instrukce ředitelství závodu pro každý závod zvlášť. Opět, milý čtenáři: nenadávej za to ani mně, ani Hamiltonovi, ani třeba Vettelovi nebo doma partnerovi ?

Nemyslím to nijak urážlivě vůči těm, kterých se to týká, ale pravidla výše popsaná jsou tak komplexní, že se v nich ani samotní činovníci FIA často jen tak snadno nevyznají. Projevuje se to tím, že ředitel závodu někdy do svých vlastních instrukcí (prováděcí vyhláška) konkretizuje něco, co řeší Ústava (Mezinárodní sportovní kodex). Přitom ta jednoduše zakazuje přejíždět čáru (a cokoli, co je vedle ní, jako například tráva), která dělí boxovou komunikaci a dráhu.

Hamiltonovi (Mercedesu) se to pod tíhou lítého boje v Německu povedlo, ale to je jen důkaz toho, jak vypjatý souboj o každé vítězství, každý bod je. Pod takových tlakem je strašně snadné udělat chybu.

A že se chyba stala, to nikdo nepopírá. Stvrdila to i samotná FIA rozhodnutím sportovních komisařů. Jenomže zatímco v tenise vám zařvou ‚out‘, ve fotbale pískne rozhodčí a při faulu během hokejové tlačenice udělí rozhodčí vyloučení nebo ne, ve formuli 1 je škála trestů natolik široká, že si s ní komisaři mohou dělat, co chtějí.

Logika je jednoduchá: pravidla byla porušena, a je úplně jedno, jestli Hamiltonem, Vettelem, Mickey Mousem nebo medvídkem Pú. A tak měla následovat penalizace. „Napomenutí“ je formálně jednou z možných penalizací, ale napomenutí bylo nejspíš zamýšleno pro situace, ve kterých přistoupí pilot k souboji zbytečně tvrdě, ale nespáchal nezodpovědnou prasárničku. Jako když fotbalový rozhodčí přísně koukne na hráče a dotkne se kapsičky na prsou ve znamení, že příště to bude žlutá! Ve Studiu F1 před závodem v Německu jsme s kolegy rozebrali čtyři situace z GP Velké Británie. Jednou z nich byla situace, která přinesla pětisekundový trest pro Pierra Gaslyho za naprosto špičkově vykalkulovaný předjížděcí manévr, po kterém následoval lehký kontakt s formulí Sergia Péreze. Z toho jsem perplex ještě teď.

Víte co: Sportovní mezinárodní kodex zakazuje přejíždět mezi boxovou komunikací a závodní dráhou, protože to může způsobit průšvih v podobě velké havárie, neboť něco takového se nečeká. Je to vlastně stejné jako jet na červenou. Napomenutí? A ve srovnání s tím trest 5 sekund za něco, co je součástí DNA formule 1?

FIA mnohdy nemá situaci vůbec snadnou, to respektuji, ale v tomto směru je její kritika naprosto zasloužená. Politické smýšlení téhle organizace ve mně evokuje přesvědčení, že kdyby měl Hamilton v cíli GP Německa náskok 5,142 sekundy (a ne 4,535 sekundy), byli by komisaři bravurně cyničtí a s vědomím, že mu to vlastně nijak neublíží, by Hamiltonovi ten pětisekundový trest dali.

Napomenutí? K čemu je v pravidlech F1 dobré napomenutí? No k tomu, že když těch napomenutí bude víc, tak má za následek zákaz startu v jednom závodě. A jelikož se to od zavedení tohoto principu ještě nestalo, pak je napomenutí na nic. Jen takový koberec, pod který se dá ledasco schovat, když se to zrovna hodí.

Chci věřit tomu, že to FIA nedělá schválně, i když jsem už byl svědkem případů, kdy FIA (především pod tlakem Bernieho Ecclestona) dělala věci schválně. Ale ať už schválně, nebo neschválně, tohle postrádá trochu selský rozum.

A ještě jednou dodávám: je jedno, kdo v té formuli přejíždějící pás trávy z boxové uličky na dráhu seděl.