Ať si hloupě vyhrožující Ferrari klidně odejde
4. 11. 2017 – Už je to tady. Nové vedení formule 1 stojí před nejtěžším úkolem: srovnat automobilky a týmy F1 do latě. Bernie Ecclestone to za svého působení zvládal horko těžko a musel tovární týmy uplácet různými bonusy a rozhodovacími pravomocemi, až nad F1 ztratil kontrolu. Ta padla právě do rukou především týmům skrze takzvanou Strategickou skupinu. A ani netrvalo moc dlouho a Ferrari už zase vyhrožuje odchodem z F1.
Až do roku 2020 je F1 organizačně stabilizovaná, protože závazek týmů vůči formuli 1 je zajištěn smluvně. To zařídil právě Ecclestone. Počínaje rokem 2021 ale může nastat ryzí anarchie, pokud nové vedení sportu nenastaví stabilní pravidla pro novou etapu. Jednoduché to ale mít nebude, protože jen co FOM zveřejnilo koncepci nové generace motorů, začaly si stěžovat Mercedes, Renault a Ferrari ústy svého prezidenta Sergia Marchionneho rovnou pohrozilo odchodem.
Vážně Ferrari neumí nic jiného než trucovitě hrozit odchodem pokaždé, když není po jeho? V roce 2009 Ferrari vedlo rebelii, která vyústila založením konkurenčního seriálu Grand Prix World Championship. K jeho zrodu nakonec nedošlo, protože si Ferrari prosadilo svou. A když se mu to povedlo, Ferrari jako první opustilo tehdy silnou formaci FOTA (Asociace týmů F1), což vedlo následně k jejímu rozpadu. Ano, bez Ferrari si lze formuli 1 jen těžko představit. Vždyť tým chyběl jen v úvodní Velké ceně Velké Británie roku 1950. Opravňuje jej to ale k takovému vydírání vlastně ještě před tím, než došlo k nějakým jednáním?
A já půjdu ještě dál a řeknu, že žádná jednání by ani být neměla. Automobilky a týmy by měly sklapnout podpatky a přijmout pravidla organizátora sportu. Nebo odejít. Prostředí, ve kterém se pravidla (sportovní, technická, ale i finanční) tvoří složitým (ba tvrdým) vyjednáváním mezi účastníky sportu, formuli 1 dlouhodobě velmi škodí. Je to vlastně taková soutěž sama o sobě: kdo pro sebe vyboxuje co nejlepší podmínky. Ale přesně tento mechanizmus vede k velké nerovnoprávnosti mezi silnými továrními týmy a stájemi bez nároku na stupně vítězů, jako je například Sauber.
Sebevědomí, s jakým vystupuje šéf Mercedesu Toto Wolff, boss Renaultu Cyril Abiteboul nebo prezident Ferrari Sergio Marchionne, je zarážející. Dokládá jen mocenské choutky nad seriálem, který jim nepatří a v němž jsou pouze soutěžícími. Jak to naposled dopadlo, když automobilky lobovaly za znění pravidel kolem motorů? Zrodem současných hybridních a velmi nemilovaných šestiválců s turby a rekuperátory energie. O kterých správně šéf Red Bullu Christian Horner prohlásil, že formuli 1 nepřinesly nic dobrého. Byl to zejména Renault, který měl na hybridních motorech velký zájem, takže zrovna Renault především by měl nyní mlčet.
Automobilky nyní po představení technické koncepce motorů očekávají diskuzi. Nepředpokládají, že se jedná o rozhodnutí vedení F1 (FIA a FOM), které je dané. Měly by. Diskuze s automobilkami by měla být už nyní nepřípustná. Vždyť co se dlouhé měsíce dělo do teď? FIA a FOM jednaly se zástupci automobilek jak v seriálu F1 přítomnými, tak těmi, které vstup teprve zvažují. A celkem správně se tak dělo za zavřenými dveřmi. Pokud se nyní bude (na veřejné platformě) diskutovat tak, jak automobilky očekávají, bude se diskutovat měsíce a roky a tím nejlepším, co z toho vzejde, bude zase nějaký ‚hybrid‘. A to do slova a do písmene. Je nejvyšší čas se ve formuli 1 vrátit k uvědomělému diktátorství. Představit pravidla, která zajistí finančně přípustnou účast v seriálu, cenově dostupné motory s navráceným sex appealem, rovnoměrnější distribuci prize money a vyléčit chronickou citlivost vozů na aerodynamickou turbulenci. Automobilka nikdy, nikdy, nikdy nebude jednat v zájmu celého sportu. Ani fanouška. Není to součástí jejího obchodního instinktu. Celá léta to jsou jen líbivé řečičky, kterým už nelze věřit.
Ubohé vyhrožování Ferrari odchodem hned na začátku velmi náročného období, ve kterém se budou formulovat podmínky další etapy F1 po roce 2020, je velmi dětinské a velmi nekonstruktivní. Ať si Ferrari jde, když se mu tedy nebude líbit to, že formule 1 bude lepší. Bude mít lepší a hlasitější motory, které budou cenově dostupné nezávislým týmům. Bude mít technická pravidla umožňující předjíždění a férovější finanční podmínky včetně finančních stropů, bez nichž náklady rostou, a rostou a rostou, až zase automobilky ze dne na den z F1 zmizí.
Jestli tohle všechno Ferrari nechce, tak ať si opravdu jde. F1 bez Ferrari by byla hodně těžká záležitost, ale Ferrari není větší než F1.