Legendární okruh v Le Castellet

2022. 07. 20. 11:54    
Čas čtení: 2 minuta
F1

20.7. 2022 – Když F1 začala praktikovat zimní testy v lednu, a když F1 vybírala pro tyto testy nejvhodnější okruhy, byla trať Le Castellet to u správnou destinací pro první svižná kola nových monopostů. Od 70. let se Paul Ricard stal oficiálním okruhem pro debut nových vozů.

Technický mix s nakloněnými zatáčkami pro ověření podvozku a chování v zatáčkách jednomístného vozu. Velmi dlouhý Mistral přímo testuje motory, jejich výkon a především spolehlivost. Francouzský okruh je perfektní zkušební lavicí pro inženýry. Časy v Le Castellet se staly reprezentativními pro úroveň konkurenceschopnosti monopostů. A nejen to.

Francouzská trať se stala dějištěm celého vývoje Renaultu, který debutoval v F1 v roce 1977. Vývoj prototypu RS01 a jeho turbomotoru začal v předchozím roce za volantem s mladým Jean Pierre Jabouillem. Měsíce vytrvalostních testů pro kontrolu revolučního přeplňovaného hnacího ústrojí pro F1.

Je to právě Renault Sport 01, který přináší do GP technologii turbo, která se brzy rozšířila mezi všechny výrobce motorů. Všude kolem jsou funkční doplňky k této nové pohonné jednotce, těžší, s vyššími nároky na chlazení a žíznivější než normálně nasávané motory konkurentů. Turbíno-kompresorová jednotka je zařazena do fronty k bloku motoru a má na starosti řízení přeplňování.

Po stranách kokpitu jsou dva kanály pro zajištění proudění vzduchu nezbytného pro mezichladič na nižší teploty před vstupem směsi do spalovací komory. Skříň mezi podvozkem a motorem je strategickou volbou, která umožňuje lepší rozložení palubního příslušenství. Dalším zajímavým aspektem je jistě technologie předních brzd s dvojitým třmenem, která umožňuje montáž kompaktnějších a lehčích komponentů a tím snížení neodpružené hmotnosti.

Chladič oleje převodovky je umístěn vpředu a pomáhá zlepšit vyvážení vozu. Boční nádrže nakreslené po stranách monokoku mají celkovou kapacitu přes 220 litrů a dotvářejí tak obraz jednoho z nejodvážnějších projektů francouzské značky. Paul Ricard zůstává 15 let preferovanou tratí pro zimní testování. Týmy a jezdci vyjíždějí v chladných dnech na trať, aby debutovali se svými vozy před startem šampionátu na jednom z nejreprezentativnějších okruhů v historii F1.

                                                                                                                                                                                                                                                             redakce/onv/

Cookie settings