Návrat F1 do Afriky se komplikuje

2022. 07. 25. 07:59    
Čas čtení: 2 minuta
F1

25. 7. 2022 – Návrat formule 1 do Jihoafrické republiky se trochu komplikuje. Promotéři okruhu Kyalami a samotná F1 mají pořád velký zájem o uskutečnění Velké ceny Jihoafrické republiky. Plánu ale překáží hned několik nemalých problémů. Neexistují například důležité smlouvy, bez kterých nemá smysl zahajovat přípravy.

V těchto dnech probíhá ze strany zástupců F1 a několika delegátů FIA rozsáhlá inspekce trati v Jihoafrické republice, která v minulosti závody královny motorsportu pořádala. Mezi lidmi, kteří mají podat posudek o stavu trati je i Stuart Robertson, šéf FIA o bezpečnosti okruhů.

Cílem návštěvy je zkontrolovat, zda okruh Kyalami splňuje bezpečnostní standardy FIA a je tedy připraven hostit závody F1. K tomu Jihoafrická republika potřebuje status ‚Grade 1‘, jenž zaručuje dobré bezpečnostní i sociální zázemí okruhu a jeho okolí.

V současnosti se ale Kyalami může pyšnit pouze licencí ‚Grade 2‘. Díky tomu mohou na trati probíhat závodu silničních vozů nebo supersportů, ale ne formule 1. Podle došlých informací by tak Afrika musela výrazněji zainvestovat, a to odhadem šest až osm milionů dolarů.

Požadavky by měly zahrnovat nové vyasfaltované únikové zóny – nyní je v nich štěrk. Tyto zóny by musely být navíc i rozšířeny a prodlouženy. Dále by bylo nutné opravit profil některých zatáček. Takové změny by nemusely představovat takový problém, ale…

…musela by se předělat (rozšířit a prodloužit) také boxová ulička. Zázemí okruhu také není prvotřídní – musel by se zvětšit i paddock, tedy prostor za boxovou uličkou, kde mají své zázemí všechny týmy, F1, FIA a Pirelli.

Náklady těchto změn by se mohly vyšplhat až k šesti milionům dolarů. Peníze by se ale daly vyřešit. Větší bolehlav dělá promotérům čas, neboť aktuálně jsme v polovině léta a v Africe by se mohlo teoreticky závodit už dubnu 2023.

Kalendář pro příští sezonu má být hotov už za čtyři týdny, mluví se ale také už o 31. červenci, a tak se zdá, že největším nepřítelem návratu F1 do Afriky je právě časové vytížení. Promotéři okruhu ale slibují již brzké rozuzlení celé situace.

Některé zdroje už považují závod v Africe za hotovou věc, ale samotný šéf jihoafrické asociace závodů Anton Roux spekulace popírá. I když je zde očividný zájem z obou stran, a i kdyby se Africe podařilo se dostat do kalendáře, stále Kyalami potřebuje významného partnera.

Ten by musel zaplatit drtivou většinu nákladů na opravy, změny a modernizaci trati. Východiskem je logistická společnost DHL, globální partner F1, která se spolupráci nebrání. Soukromí investoři a vláda dávají od Kyalami překvapivě ruce pryč.

autor: gpf1.cz