Šest největších zklamání první poloviny sezóny

2022. 08. 13. 09:32    
Čas čtení: 3 minuta
F1

13.8. 2022 – Kolotoč formule 1 se dostal do druhé poloviny šampionátu, ještě předtím si ale musí odbýt povinnou letní pauzu. Ta představuje ideální příležitost ohlédnout se za prvními třinácti závody a vyjmenovat největší zklamání dosavadního šampionátu.

FERRARI

Maranello postavilo pro rok 2022 velmi solidní vůz, který je schopen pravidelně bojovat o ty nejvyšší příčky na všech typech okruzích. Přesto si Italové vysloužili nálepku ‚zklamání‘, a to kvůli častým chybám a nevyužitým šancím.

Po prvních třech závodech se zdálo, že Charles Leclerc a Ferrari společně zaútočí na titul mezi jezdci i mezi týmy a ukončí tak dlouhé čekání na vysněnou mistrovskou trofej. Poté ale přišel závod na domácí Imole a od té doby to jde s Ferrari z kopce.

U italské mašinérie se začaly kupit chyby – ať už strategické nebo ze strany pilotů. Do toho přišla i výrazná nespolehlivost motorů a Ferrari ztratilo drahocenné body. Aktuálně už se rudý tým musí soustředit spíše na třetí Mercedes než na první Red Bull.

Lídři šampionátu – Max Verstappen a Red Bull už do světa hlásí, jak je jim Ferrari líto a jejich bodová výhoda je neoprávněná. Působivě funguje i pomalejší Mercedes, Lewis Hamilton už má na kontě šest podií, zatímco Leclerc jen pět – to asi mluví za vše…

MERCEDES

Situace u Mercedesu také není růžová, osminásobní mistři světa v poháru konstruktérů si na revoluční sezonu F1 připravili velmi radikální a neklidný vůz. V úvodních závodech byly stříbrné šípy blíže středu pole než prvním dvěma týmům.

Vývoj monopostu W13 pokračuje a stáj z Brackley se pomalu vrací na nejvyšší pozice. V pár posledních závodech už stříbrné vozy potrápily lídry šampionátu a v Maďarsku přišlo první vítězství v kvalifikaci v letošní sezoně.

Pořád se ale nejedná o pozice, na které jsme si u Mercedesu v posledních letech zvykli a letos už je na nich pravděpodobně moc neuvidíme. Proto si i německá automobilka zaslouží spíše nálepku ‚zklamání‘ a jen čas ukáže, zda je toto označení férové.

ALPHATAURI

Sesterský tým Red Bullu do letošní sezony vstupoval jako černý kůň. Už vloni bojovala stáj z Faenzy o páté místo v šampionátu s Alpinem, letos ale bude ráda za sedmou příčku. Co se během zimy v AlphaTauri odehrálo?

Nikdo pořádně neví… vina padá spíše na špatný vývoj vozu v průběhu roku, neboť na začátku sezony AlphaTauri bojovala o body, stíhala Alpinům a porážela McLareny. Potom ale šla forma malého týmu rychle dolů.

Poslední body stáj získala v Baku, kde Pierre Gasly skončil pátý. Tsunoda bodoval naposledy dokonce ve Španělsku. Z páté pozice v poháru konstruktérů se tak AlphaTauri rychle propadla na osmou a zlepšení zatím nepřichází.

ASTON MARTIN

Když je marketing rychlejší než samotný monopost… i tak lze nazvat dosavadní počínání Aston Martinu v letošní sezoně. Britská automobilka pod taktovkou miliardáře Lawrence Strolla velmi rychle stagnuje.

Na rozdíl od loňské sezony, kde Aston Martin měl alespoň nějaké náznaky rychlosti, se letos podobné záblesky neobjevují. Zelené monoposty jsou předposlední v šampionátu a výrazné zlepšení už letos čekat nemáme.

Aston Martin je tak vcelku s přehledem největším propadákem letošního šampionátu. Na straně druhé, u britského týmu existuje prostor pro zlepšení, a to díky investicím, které do týmu přichází, tak uvidíme, jak se bude situace u Astonu dále vyvíjet.

DANIEL RICCIARDO

Usměvavý Australan se u McLarenu pořád trápí. Letošní sezona je v podání Ricciarda ještě horší než ta loňská. V kombinaci se silnou formou týmového kolegy Landa Norrise, je tak krize rodáka z Perthu ještě citelnější.

Stejně jako Ricciardovi dochází důvody k optimismu, vedení stáje dochází trpělivost a velmi pravděpodobně dojde k Australanovu předčasnému konci. Náhradníků má McLaren více než dost a tím nejžhavějším je talentovaný Oscar Piastri.

Pilot McLarenu potřebuje vzpruhu a možná by ji mohl představovat přestup do jiné závodní série nebo návrat k bývalému zaměstnavateli Alpine (Renault). Nezbývá než čekat, jakým směrem se Australanova kariéra ještě vydá.

FIA A TRESTY

Nesmíme opomenout ani řídící orgán F1 – FIA, která první polovinu roku také nepřežila bez ztráty kytičky. Nový prezident Mezinárodní automobilové federace Mohammed Ben Sulayem podniká razantní a často i méně logické změny v hierarchii FIA.

Mínus si vysloužili i nástupci Michaela Masiho na pozici ředitele závodů – Niels Wittich a Eduardo Freitas. Nedostatek zkušeností s královnou motorsportu zapříčinil nekonzistentnost udělovaných trestů, čímž si tato dvojice mnoho nových příznivců nevyslouží.

Někdy jsou problémy s limity tratě, jindy zase až moc hrubé bránění – všechny incidenty ale mají společné to, že tresty jsou odlišné. Jednou dostane viník jen napomenutí, podruhé je přítomná tvrdá penalizace, a toho by se mělo vedení F1 rychle zbavit.