Pět největších témat před Velkou cenou Bahrajnu

2023. 03. 02. 23:09    
Čas čtení: 3 minuta
F1

3. 3. 2023 – Jedna z nejdelších přestávek mezi sezonami v historii formule 1 je u konce a už tento víkend se pojede první závod letošního mistrovství světa. Potvrdí Red Bull roli favorita? Má Aston Martin skutečně eso v rukávu? To a další témata shrnuje tento článek…

Red Bull favoritem, ale…

Obhájci titulů mistrů světa vstupují do nové sezony ve velkém stylu. Red Bull už během testů ukazoval solidní tempo a dobrou stabilitu vozu. Max Verstappen své soupeře dále znervóznil prohlášením, že jde vše podle plánu, a i on sám se cítí být plně připraven.

Začátek šampionátu by tak mohl být v režii rudých býků, ale nesmíme zapomínat na udělený trest v podobně omezeného času ve větrném tunelu a tučné pokuty za překročení povoleného finančního stropu z roku 2021 – důsledky se mohou projevit ještě v průběhu roku.

Právě omezený čas ve větrném tunelu může Red Bullu v dalších fázích sezony uškodit. Stáj z Milton Keynes nebude moci tak často a efektivně přivážet nová vylepšení a soupeři z Ferrari či Mercedesu by během sezony mohli úřadující šampiony dotáhnout.

Zelený kůň

Předloni, a hlavně vloni bylo počínání Aston Martinu za očekáváním. Britská značka přišla do F1 před dvěma lety a její výkony zatím neodpovídaly prohlášením jejího vedení. Často se říkalo, že PR oddělení týmu je rychlejší než samotný monopost.

To se ale může letos změnit – Aston Martin během předsezonních testů minulý týden okouzlil svými výkony. V kvalifikačním tempu by měly být zelené vozy sice pořád trochu pozadu, ale v závodním tempu se Astony přiblížily i Mercedesu a Ferrari.

Nový pilot týmu Fernando Alonso je z formy svého auta nadšený a vyhlíží zajímavé výsledky hned zkraje sezony, tak uvidíme. Aston Martin musí ještě před Bahrajnem vyřešit nepříjemnou komplikaci [zranění druhého jezdce – Strolla] a nasazení případného náhradníka.

Propad McLarenu?

Nepříjemným překvapením je McLaren… černo-oranžové monoposty během testů odjely ze všech nejméně kol. Lando Norris morálce moc nepřidal, mladý Brit je frustrovaný a upozorňuje na vícero problémů tradiční stáje.

McLaren by měl mít potíže především v oblasti brzd a aerodynamiky. První vylepšení se mají nasadit až v rámci Velké ceny Ázerbájdžánu na konci dubna. První závody tak budou muset Norris s Piastrim dělat doslova zázraky.

Alespoň tak to s McLarenem zatím vypadá. Na straně druhé, kvalifikační simulace z nedávných testů ukazují, že stáj z Wokingu je na podobné úrovni jako Aston Martin či Alpine. Závodní tempo by už ale mělo být větším bolehlavem, tak uvidíme…

Nové tváře

F1 letos v Bahrajnu uvítá hned tři nové závodníky. Oscar Piastri se po loňském dlouhém sporu mezi Alpinem a McLarenem nakonec stal jezdcem stáje z Wokingu. McLaren je z Piastriho nadšený a generální ředitel Zak Brown vidí v mladém Australanovi velký potenciál.

Druhým nováčkem je Nizozemec Nyck de Vries, který vloni odjel jeden závod s Williamsem, když na Monze nahrazoval nemocného Albona. De Vries předvedl skvělý výkon a hned z toho byly body. Podobné výkony letos bude očekávat i jeho stálý zaměstnavatel AlphaTauri.

Třetím do party je Logan Sargeant, který ve Williamsu nahradil nevýrazného Latifiho. Sargeant vloni působil ve formuli 2 a tehdejší šéf stáje z Grove Jost Capito byl z amerického mladíka nadšený. Nezbývá než si počkat, jak se bude rodákovi z Floridy dařit mezi ‚velkými kluky.‘

Těsnější závodění?

Nová technická pravidla, která byla vloni zavedena, měla jeden hlavní úkol – snížit výkonnostní rozdíly mezi špičkou pole a jeho chvostem. To se nakonec úplně nepovedlo, neboť první tři stáje byly zbytku světa snad ještě vzdálenější než v předešlých letech.

Letošní sezona by ale mohla být o něčem jiném. Data z kvalifikačních a závodních simulací naznačují, že by si všech deset týmů mohlo být blíže. Nasvědčuje tomu i fakt, že v tuto chvíli si nikdo nedokáže odhadnout rozložení sil.

Jednou je nejpomalejším týmem Williams, jindy Haas či AlphaTauri. Podobné fluktuace jsou k vidění ale i ve středu pole a také na špici. Obecně se ale předpokládá, že rozdíl mezi prvním a posledním bude letos menší než vloni, a to je jenom dobře.

autor: gpf1.cz