Pět největších témat před GP Abú Dhabi

2023. 11. 25. 07:23    
Čas čtení: 3 minuta
F1

25. 11. 2023 – A je to tady, sbohem a šáteček sezoně 2023. Ještě předtím se ale na okruhu Yas Marina bude samozřejmě závodit, na co se můžeme těšit?

MERCEDES VS FERRARI

Ještě před pár lety to byl souboj o titul, nyní je to souboj o druhé místo. Nutno však dodat, že je daleko vyrovnanější než zmíněné německo-italské souboje o první pozici v poháru konstruktérů. Před posledním závodem dělí oba týmy jen 4 body. Těsnější to nikdy v sezoně nebylo. Ono to moc těsné nebylo ještě dva závody zpátky, jenže dva nepovedené víkendy ze strany Mercedesu dovolily Ferrari dotáhnout se na dostřel.

Ferrari je rychlejší na rovinkách, což by mu v Abu Dhabí mohlo hodně pomoct. Mercedes ale na druhou stranu letos nic nevyhrál, a tak bude mít o motivaci postaráno. Tedy možná až na jeho šéfa Tota Wolffa, který tvrdí, že ho to moc nezajímá: „Je dobré skončit druhý a zakončit sezonu pozitivně. Ale upřímně, druhý nebo třetí, velkou radost nebudu mít z ani jednoho.“

NEJDOMINANTNĚJŠÍ SEZONA HISTORIE

Statistika je možná nudná, ale říká nám, že žádný pilot nezažil tak úspěšnou sezonu jako letos Max Verstappen. 18 vítězství z 21 možných, 20 stupňů vítězů, 11 pole positions a k tomu 4 výhry ve sprintu, to jsou ohromující čísla. Bylo by asi bláhové si myslet, že má Sergio Pérez nebo kdokoliv jiný reálnou šanci ho v Abu Dhabí porazit. Cokoliv jiného než Maxovo čtvrté vítězství v řadě na tomto okruhu by bylo velkým překvapením.

Toto vítězství by tak bylo devatenácté v sezoně, čímž by vylepšil svůj vlastní rekord. 19 vítězství je víc, než za celou svou kariéru zvládli mistři světa Jenson Button, Graham Hill, Jack Brabham, Emerson Fittipaldi, Alberto Ascari, Mario Andretti, Alan Jones, Jacques Villeneuve, James Hunt, Jody Scheckter, Denny Hulme, John Surtees, Guiseppe Farina, Keke Rosberg, Mike Hawthorn a Phil Hill. 19 vítězství stačí na osmnácté místo v tabulce pilotů s nejvíce vítězstvími. A Max Verstappen to může zvládnout za jednu sezonu.

A aby toho nebylo málo, pokud stráví v Yas Marina na prvním místě aspoň 49 kol, stane se prvním pilotem, který během jedné sezony vedl 1000 kol. Uvidíme někdy něco bližšího kompletní dominanci? Dá se to jen těžko představit.

SOUBOJ NA CHVOSTU

A teď na opačný konec pole, kde se také budou dít věci. Poslední 4 týmy, Williams, Alpha Tauri, Alfu Romeo a Haas, dělí jen 9 bodů. Pro týmy ze zadních pozic to může být velký rozdíl, ale stačí jeden povedený výsledek a celá tabulka může být vzhůru nohama. Williams vypadá se sedmibodovým náskokem v klidu na sedmém místě, ale šéf týmu James Vowles dobře ví, v jakém mžiku se všechno může změnit.

Těmto týmům jde o každý bod a o každou pozici, protože se za ně rozdávají nemalé peníze. Můžeme tak jistě očekávat řežbu do posledního kola a napínavou bitvu všech čtyř o každý metr dráhy.

TROJITÉ LOUČENÍ

Žádný jezdec sice kariéru nekončí, žádný nováček nepřichází, žádný tým neodchází ani nevstupuje. Ale přesto se během zimy udějí některé významné změny.

Tak zaprvé končí dlouholetý šéf Alpha Tauri Franz Tost. Sedmašedesátiletý Rakušan byl u kormidla už od vzniku týmu v roce 2006, kdy se z Minardi stalo Toro Rosso. Za tu dobu vychoval mnoho jezdců F1, v čele samozřejmě se Sebastianem Vettelem a Maxem Verstappenem. S Vettelem a Pierrem Gaslym rovněž zažil dvě nezapomenutelná vítězství na Monze. Nyní však své místo přenechá Laurentu Mekiesovi, který přichází z Ferrari.

A změna šéfa není to jediné, co se u tohoto týmu stane. Od příští sezony už to nebude Alpha Tauri, ale něco jiného. Co? To se oficiálně neví. Aktuálně to vypadá na Racing Bulls, ale ať to bude cokoliv, buďte si jistí, že v tom vždy bude rozpoznatelný Red Bull.

Ještě jedna změna názvu nás čeká, byť zde víme, jaké jméno tým nadále ponese. Z Alfy Romeo se oficiálně zase stane Sauber. Ale to jen na dva roky, protože od sezony 2026 už to bude plnohodnotný tovární tým Audi.

NÁHLED DO BUDOUCNOSTI

Je to poslední závod sezony, tak zde je jedno extra téma. Pravidla se pro příští rok moc nemění, a tak týmy v závěru sezony zkouší různá řešení, která plánují nasadit v roce 2024. Ve Vegas to byl případ Alpinu, který využil prodlouženého tréninku a sbíral reálná data s novými díly. Taková data mohou výrazně pomoct s doladěním monopostu, který se pilně připravuje v továrně.

Takže mějte oči na stopkách, protože týmy možná dají malou nápovědu ohledně svých plánů pro příští sezonu.

autor: gpf1.cz