Renault chce přeskočit sezony 2019 a 2020
2018. 04. 02. 09:36Čas čtení: 3 minuta
2. 4. 2018 – A po krátké odmlce to tu máme zase: ublíženě a nemohoucně fňukající automobilky. V tomto případě by to výjimečně chtělo ‚starého dobrého‘ Bernieho Ecclestona, který by jim řekl: „Nemáte-li na to, pak v té formuli 1 nejezděte“. A jsem si plně vědom toho, jak nepěkně tato slova o fňukání zní a jak moc nebudou po vůli zástupcům velkých firem. V tomto případě Renaultu. Mezi rychle odbytými povinným prohlášeními o tom, jak je fanoušek na prvním místě, se zase vrátí k tomu, co je důležité pro individuální firmu. Ne sport.
Šéf programu F1 automobilky Renault Cyril Abiteboul vyzval k tomu, aby byl zakázán vývoj pohonných jednotek pro sezony 2019 a 2020. To proto, aby se s příchodem nové generace motorů se sezonou 2021 „zbytečně neutrácelo“ tím, že se bude pracovat na motorech pro novou generaci, ale současně pořád na motorech generace stávající. Tento požadavek má jistě hlavu a patu, ale jen do té míry, než si uvědomíme, že zastavením vývoje motorů se ustálí také současné výkonnostní rozdíly mezi pohonnými jednotkami Mercedesu, Ferrari, Renaultu a nakonec i Hondy.
„Je neakceptovatelné a neúnosné, abychom současně pracovali na dvou motorech zároveň,“ tvrdí Cyril Abiteboul, který se kromě peněz a pracovní náročnosti nepokrytecky přiznal také k další důležité starosti. „Pokud do formule 1 přijde nový dodavatel motorů, což bychom si samozřejmě moc přáli, tak by měl obrovskou výhodu v možnosti soustředit se jen na budoucnost, a nikoli na současný motor a stávající odběratele.“ (Honda se při vzpomínce na svou ‚výhodu‘ v letech 2013 a 2014 musí jen trpce smát.)
Jinými slovy Renault apeluje na FIA: Nechceme vyvíjet novou generaci motorů a současně se přitom dřít se stávající specifikací pohonných jednotek a navrch k tomu s otravnými zákazníky. Zařiďte to.
Právě jeden ze zákazníků Renaultu, tým Red Bull ústy svého poradce Helmuta Marka, také chce, aby se na léta 2019 a 2020 zastavil vývoj motorů podobně, jako tomu bylo po dobu sedmi sezon v éře atmosférických osmiválců (2007 – 2013) a pro první ročník 2014 současné generace pohonných jednotek. Než právě automobilky začaly volat po tom, aby byly restrikce ve vývoji uvolněny. Což se pro sezonu 2017 stalo. Helmut Marko ale se zmrazením vývoje motorů chce, aby jejich výkon byl napříč dodavateli srovnán do maximálního rozptylu tří procent.
„S tím dokážeme přežít do konce roku 2020. Nikdo nebude muset tyhle motory dále vyvíjet. To je cesta,“ řekl Marko, se kterým ale nesouhlasí šéf Red Bullu Christian Horner, který tvrdí, že velké automobilky by stejně měly výhodu. Dosáhly by lepší spotřeby paliva a tím pádem lehčích aut během závodu.
„Aby automobilky nebyly zahlceny vývojem motorů až do sezony 2021, nabízí se řešení v podobě balancování výkonu BoP – Balance of Performance. Například prostřednictvím okamžitého průtoku paliva. To by byla smysluplná cesta.“
Automobilky chtějí nové motory, ale nechtějí se na ně připravovat, respektive chtějí už teď, aby se nemusely starat o sezony 2019 a 2020. A aby to měly jednoduché, tak svými nápady obtěžují Mezinárodní automobilovou federaci, aby vytvořila prostředí pravidel takové, které zase půjde automobilkám vstříc! Chce se skoro zvolat „neuvěřitelné“.
Formule 1 je mimo jiné úchvatná v tom, že během období s více stabilní sadou pravidel se výkony konkurentů postupně sbližují. A právě o to nás chce Renault nyní připravit, a to navíc ještě naprosto nesmyslným pravidlem, který celý smysl F1 postaví na hlavu. Tím, že různé automobilky budou dodávat motory F1, aby se pak nějaký beztak nerealizovatelným pravidlem srovnával jejich výkon.
To je už vážně lepší a levnější vzít to, co zbylo po právě skončené generaci vozů formule 2. Standardní a jednotné motory Mecachrome V8108 GP2 V8, rozdat je týmům F1 a s nimi v sezonách 2019 a 2020 závodit. Nebo rovnou obě sezony zrušit.