Co bude dál s Williamsem

2020. 06. 04. 10:51    
Čas čtení: 3 minuta
F1

4. 6. 2020 – První vozy týmu Franka Williamse a Patricka Heada závodily ve Velké ceně Argentiny 1978. Od té doby si dojel pro 114 vítězství a 9 titulů mistra světa. Nyní se rodina Franka Williamse společně s dalšími akcionáři rozhodla, že firmu (a tím pádem i tým) musí předat do rukou někomu jinému, aby zajistila jeho dlouhodobou budoucnost.

Williams postavil svou úplně první formuli pro začátek sezony 1978. Ale Frank Williams závodil už léta před tím. Jeho projekty Frank Williams Racing Cars (1969 až 1975) a Wolf–Williams Racing byly neúspěšné. Frank Williams a Patrick Head založili firmu Williams Grand Prix Engineering, která si nejdříve kupovala formule March 761 (Ford Cosworth DFV 3.0 V8), než pro Velkou cenu Argentiny Williams postavil formuli svou. A jelikož předchozí kupované vozy Frank Williams přejmenovával na FW a pořadové číslo, proto je úplně první formulí zkonstruovanou Williamsem až vůz FW06.

Osmdesátá a devadesátá léta byla úspěšná a Williams je třetím nejúspěšnějším týmem v historii formule 1. Tituly pro něj získali Alan Jones (1980), Keke Rosberg (1982), Nelson Piquet (1987), Nigel Mansell (1992), Alain Prost (1993), Damon Hill (1996) a Jacques Villeneuve (1997).

Jak ale zarputilost a tvrdohlavost Franka Williamse a Patricka Heada pomohla dosáhnout na úspěchy dříve, tak stejné vlastnosti týmu škodily v cestě za úspěchy v budoucnu. Na začátku století měl k dispozici bezpochyby nejlepší motor ve startovním poli, BMW. Ale ke stavbě šasi Williams odmítl BMW s jeho technickými zdroji pustit a na titul nedosáhl. Následovalo osm let nejistoty, se kterým motorem závodit, až se Williams dohodl s Mercedesem pro začátek hybridní éry v roce 2014. Stihl dosáhnout ještě na jedno vítězství v kvalifikaci a dvoje umístění na stupních vítězů, ale jinak s motorem schopným vyhrávat velké ceny se Williams topí v beznaději a na chvostu startovního pole.

V roce 2017 se Frank Williams rozhodl vstoupit se čtvrtinou své firmy na frankfurtskou burzu. Před tím, v roce 2010 absolvoval chytrý krok, když inženýrské činnosti zastřešil pod firmou Williams Advanced Engineering, která se začala věnovat tak úspěšným projektům mimo F1 a motorsport obecně. Část výnosů Williams Advanced Engineering byla pak použita k pokrytí nákladů týmu F1. V prosinci loňského roku Williams část společnosti Williams Advanced Engineering prodal firmě EMK Capital.

Michael Schumacher, Ferrari F310B
Jacques Villeneuve, Williams-Renault FW19
Jerez 1997

Závodní firma Williams Grand Prix Engineering skončila loni ve ztrátě 12,5 milionů liber. Vedení formule 1 týmům platí prize money i v době pandemické přestávky a sport zavádí rozpočtové stropy a systém technických bonusů. Ale nic z toho zjevně týmu Williams nepomůže přežít nájezd na novou éru F1 a proto zvažuje několik scénářů, včetně prodeje firmy Williams Grand Prix Engineering, tedy týmu F1.

Neznamená to ale, že by lusknutím prstu byl tým F1 Williams prodán někomu jinému a ten zmizel z mapy formulového světa. Ba naopak. Jednak Williams musel své rozvahy o prodeji týmu zveřejnit, protože to přikazují pravidla frankfurtské burzy. Coby veřejně obchodovatelná firma musí být Williams ve svých plánech transparentní. A jakákoli jednání o prodeji firmy budou podmíněna tím, že bude pokračováno v odkazu Franka Williamse a Patricka Heada. Tedy že Williams, ať už se v budoucnu jmenuje jakkoli, bude závodit ve velkých cenách F1 a pokoušet se o vítězství a tituly.

Williams si najal poradenské společnosti Allen & Co. a Lazard, aby s procesem případného prodeje nebo kapitálového vstupu pomohly. Po podpisu dohody o mlčenlivosti (NDA) budou pak zájemcům o koupi poskytnuty detaily o firmě, aby mohli absolvovat proces analýzy možných rizik (due diligence) před podáním konkrétní nabídky. V současné době zájemci nejsou a Williams může proces prodeje kdykoli přerušit.

Zahájení transparentních rozvah o zajištění budoucnosti týmu jako jeho konce ve formuli 1 je tak v podstatě přehnané. Naopak. Majitelé rodinného byznysu konečně pochopili, že nemají na to dosáhnout na toužené úspěchy. Už bylo na čase, protože v záři slávy 80. a 90. nelze přehlédnout, že posledních 20 let je neúspěšným trápením. Držme palce.

Juan Pablo Montoya, Williams-BMW
Japonsko 2001

autor: gpf1.cz   

Cookie settings