Závodění v době krize. Jak pandemie změní fungování týmů?

2020. 06. 09. 10:15    
Čas čtení: 3 minuta
F1

9.6. 2020 – Každý tým má během závodního víkendu vždy nasazuje dva monoposty s hlavními piloty. Pokud však dojde k neočekávaným problémům, tým může využít tzv. rezervního jezdce. Vzhledem ke koronavirové krizi je však možné, že se některé týmy dostanou do nemalých problémů při povolání tohoto pilota.

Rezervní jezdci nejsou vždy přítomni přímo na závodním okruhu a jsou připraveni buď v továrnách nebo na telefonním spojení. Vzhledem k aktuální situaci je však možné, že nebude snadné takové piloty včas dostat na okruh, pokud by některý z hlavních pilotů měl nějaké zdravotní potíže.

Samozřejmostí však je, že týmy mají v rukávu několik záložních variant, ale někteří se možná budou muset ohlédnout po jiných alternativách na trhu s volnými jezdci, kteří by mohli být osloveni. Mezi ně patří například Fernando Alonso, Nico Hülkenberg či Sergej Sirotkin.

Proč je situace složitá? Pokud tým nemá rezervního pilota přítomného přímo na okruhu bylo dříve možné přiletět prakticky druhý den. Nyní kvůli velkým omezením letů však tento přesun bude trvat daleko déle. Někteří rezervní piloti jsou navíc vázání v jiných sériích a taktéž nebude snadné je rychle přesunout do dění formule 1.

Možné scénáře jednotlivých týmů:

MERCEDES

Tým má oficiálního rezervního pilota ve Stoffelu Vandoornovi, který je však zároveň pilotem Mercedesu ve Formuli E. Pokud by nebylo možné využít právě Vandoorna je tu varianta s Estebanem Gutiérezem. Ten však nemá po uplynutí tří let platnou licenci a před možným startem by musel absolvovat povinných 300km jízdy v monopostu formule 1.

RED BULL A ALPHA TAURI

Sergio Sette Camara byl před letošní sezonou jmenován jako oficiální rezervní pilot. Camara je však limitován závazkem v šapionátu Super Formule, která se koná v Japonsku a cestovní omezení můžou zapříčinit, že Camara v případě nutnosti nebude schopen přicestovat. Další variantou obou týmů je Sebastien Buemi, který naposledy závodil v F1 během sezony 2011 v týmu Toro Rosso.

FERRARI A ALFA ROMEO

Pokud by vypadl někdo ze sestavy Charles Lecerc nebo Sebastian Vettel je smluvně zavázáno, že by jednoho z nich nahradil Antonio Giovinazzi. Itala by pak pravděpodobně u Alfy Romeo nahradil Robert Kubica, který je od letošní sezony oficiálním testovačem.

MCLAREN A RACING POINT

Vzhledem k tomu, že obou týmům dodává motory Mercedes tak je možné využít i jejich rezervních pilotů. Pokud by tedy bylo nutné u těchto týmů sehnat náhradu je zde varianta Vandoorne nebo Gutiérez.

RENAULT

Francouzi se nacházejí v nepříjemné situaci. Rezervními piloty jsou Guanyu Zhou a Christian Lundgaard, ale ani jeden nemá superlicenci. Cyril Abiteboul, šéf Renaultu, jasně řekl: „Hledáme možné varianty. Již během tohoto měsíce oznámíme své plány.“ Je tak možné, že se k týmu znovu připojí Nico Hülkenberg, který po minulé sezoně tým musel opustit.

HAAS

Louis Deletraz a Pietro Fittipadli jsou rezervou pro americký tým a další varianty tak nemusí řešit, protože oba mladíci budou vždy na okruhu přítomni.

WILLIAMS

Anglický tým má také jednoho vázaného pilota. Jack Aitken bude závodit ve formuji 2 a v případně nutnosti může zaskočit i v královně motorsportu.

JAK PANDEMIE ZMĚNÍ FUNGOVÁNÍ V GARÁŽÍCH

Realita roušek a sociálního odstupu se stala nedílnou součástí formule 1.

Mercedes využije možnosti dvoudenního testu na Silverstonu, kde Lewis Hamilton a Valtteri Bottas budou pilotovat monopost ze sezony 2018. Tým před zahájením těchto testů dokončuje finální přípravy monopostu W09.

Jak jsme byli dříve zvyklí při prvotním startu monopostu se vždy většina techniků shromáždí na jednom místě a společně tento moment sledují. Nyní však vlivem pandemie koronaviru je vše jinak. Sociální odstupy a povinnost mít na obličeji nasazenou roušku znamená zcela nový styl práce.

I proto se Mercedes a Ferrari rozhodlo využít možnosti testování. Nejde jen o to, aby si jezdci znovu navykli na monoposty, ale také jde o načerpání nových zkušeností pro mechaniky a jejich nový styl práce. Tento trend však uvidíme u všech účastníků restartované sezony 2020 a kdo ví, jak dlouho v takovém režimu budou týmy pracovat. Jedno je však jisté, pandemie koronaviru změnila nejen fungování v normálním světě, ale i v tom sportovním.

                                                                                                                                              autor: www.gpf1.cz

Cookie settings