‚Prodej‘ už dlouho nespěšného Williamsu a McLarenu? Možná jenom dobře

2020. 06. 20. 08:24    
Čas čtení: 2 minuta

20. 6. 2020 – Zní to děsivě: „Williams a McLaren jsou na prodej.“ Ale nemusí to být nezbytně nutně špatnou zprávou. Williams a McLaren jsou již dlouhou dobu neúspěšné týmy F1, a seriozní investor může do dalších let oběma jménům jenom pomoci. Pokud neudělají Williams a McLaren chybu.

McLaren a Williams, druhý a třetí nejúspěšnější tým v historii formule 1, jsou takříkajíc na prodej. Je nutné brát termín „na prodej“ s rezervou. Protože to neznamená, že se majitelé chtějí bou týmů zbavit, třeba proto, že už nevědí co s ním a nemají na jeho fungování peníze. Snahou majitelů je v obou případech naopak zajistit prosperitu obou týmu. Rozuměj firem.

McLaren a Williams jsou unikátními týmy. Nejsou v F1 z nezjištného úmyslu vytěžit ze silné marketingové platformy F1, jako to dělaly a dělají řady firem, jejich manažeři nebo majitelé nemají tušení, o čem je vrcholový motorsport. Ale současně nejsou sportovními filiálkami robustních automobilek po vzoru Ferrari, Mercedesu, Renaultu, dříve BMW, Hondy, Toyoty, atd. Ale staví – nebo se o to alespoň pokouší – svůj úspěch na partnerství s nimi prostřednictvím dodávek motorů. Mclaren – Honda – Mercedes. Williams – Renault – BMW (že s BMW nevyšel titul nebo dva, je chybou samotného Williamsu, jak ukazuje současná forma na mistrovských motorech Mercedesu).

Že je potřeba dobrý motor, věděly jak nezávislé týmy, tak ti, kteří je nezávislým týmům prodávaly. Protože je prodávaly nesmyslně draho. Doplatily na to ikonické týmy Arrows nebo Prost. Sterwart byl na Fordu závislý hned od začátku.

Nemilosrdné prostředí F1 neodpouští neúspěch. Tím spíš, když Red Bull dokázal vyhrát tři velké ceny s motory Honda v první sezoně poté, co s nimi ve třech letech vzájemného partnerství nesvedl McLaren vůbec nic. To podobně jako v případně partnerství Williams – BMW ukazuje, že chyba není jen na straně dodavatele motorů.

Zdá se, že Williams a McLaren si takové situaci začínají být vědomy. Nelze neustále stavět na úspěších z minulosti. Je potřeba se podívat pravdě do očí. A to neznamená nutně tým prodat a děj se co děj. Ale naopak zajistit jeho novou budoucnost v novém prostředí.

Týmy McLaren a Williams nejsou jen něco, co vám přestalo vydělávat a chcete se toho s maximálním ziskem (nebo minimální ztrátou) zbavit. Primárním instinktem je zajistit prosperitu a budoucnost. Že se to někdy nepovede, o tom vypovídají desítky a stovky pohrobků neúspěšných příběhů. Nokia se stala obětí svého vlastního úspěchu a to je jen namátkou vybraný příklad mimo motorsport. Padly větší značky.

Takže jakkoli termíny „Williams na prodej“ nebo „McLaren na prodej“ zní děsivě, nejde nutně o děsivý vývoj. Nyní záleží na tom, jestli se vůbec najde nějaký kupec, který ví, o co ve formuli 1 jde. A pokud ano, pak je nutné, aby Williams nebo McLaren ve svém vlastním zájmu dobře prodaly. Pokud se to povede, může být jenom dobře.

autor: gpf1.cz/Tomáš Richtr