Deset poznatků, které přinesly první tři závody

2020. 07. 31. 17:51    
Čas čtení: 3 minuta
F1

31. 7. 2020 – F1 má před sebou čtvrtý letošní závodní víkend, který se bude konat na okruhu v Silverstone. Co odhalily úvodní tři velké ceny a bude to samé platit i při Grand Prix Velké Británie?

Náskok Mercedesu…

Je už tak trochu zvykem, že Stříbrné šípy dominují v každé sezoně hybridní éry. Letos jsou ale jejich výkony o úroveň výše, než co předvádí konkurence. Nejen, že jezdci Mercedesu získali v prvních třech závodech tři pole position a stejný počet vítězství, ale v Maďarsku v kvalifikaci nadělili Red Bullu i Ferrari více než sekundu a v závodě dostali všichni vyjma Verstappena, Strolla a Albona celé kolo. Mercedes má tak nakročeno k tomu, aby získal sedmý titul Poháru konstruktérů v řadě, čímž by překonal legendární Ferrari.

…díky Hamiltonovi

Po rozporuplném úvodním závodě sezony se ze strany Lewise Hamiltona zase vše vrátilo do starých kolejí. Brit je suverénní a zejména jeho kvalifikační kolo z GP Štýrska na mokru, kdy ostatní překonal o sekundu a dvě desetiny, bylo dechberoucí. „Lewis je prostě jiná liga,“ napsal tehdy bývalý pilot F1 Mark Webber, který s Hamiltonem soutěžil v letech 2007 až 2013. Na Valtteriho Bottase tak čeká přetěžký úkol ve snaze získat titul mistra světa.

Trápení Ferrari…

Že s Ferrari není něco dobře, to se zdálo už během předsezonních testů. Tehdy se ale experti shodovali, že Scuderia jezdí s úmyslně poddimenzovaným motorem… pravda je nakonec jinde. Ferrari se trápí s aerodynamikou i pohonnou jednotkou a kvůli omezenému vývoji lze jen těžko počítat s tím, že se italský tým letos zlepší. Podle prezidenta vítězství připadají v úvahu dokonce až od roku 2022!

…i jeho zákaznických týmů

Propad výkonu pohonné jednotky se negativně nepodepsal pouze na Ferrari, ale i na jeho zákaznických týmech Alfa Romeo a Haas. Ty zatím dokázaly získat pouze tři body, ale třeba takový Kimi Räikkönen v Maďarsku vůbec poprvé ve své kariéře musel skousnout poslední místo v kvalifikaci! Na stejném okruhu, na jakém bylo v roce 2019 Ferrari co do rychlosti na rovince nejrychlejší, Alfa byla čtvrtá a Haas šestý, to letos vypadalo takto: Ferrari poslední, Alfa osmá, Haas si jako jediný udržel svoji pozici, což ale ukazuje spíše na nekvalitu jeho loňského vozu než cokoliv jiného.

Vettelovy zkušenosti

Co naplat, někdy prostě zkušenosti předčí dravé mládí… důkazem toho budiž závod v Maďarsku, kde Sebastian Vettel překonal Charlese Leclerka v kvalifikace i závodě, když na rozdíl od Monačana odmítl strategii týmu přejít z přechodných pneumatik na měkké a nechal si nazout střední směs. Nakonec z toho bylo šesté místo, zatímco Leclerc dojel až mimo body, tedy jedenáctý. Němcovy zkušenosti by jistě přišly vhod při vývoji nového vozu, na to ale už nedojde…

Vyzyvatel Red Bull?

Vypadá to, že právě rakousko-britský tým má nejblíže k tomu, aby v přímém souboji na dráze během závodů vyzval Mercedes k boji. Jenže Red Bull se trápí s nestabilní aerodynamikou svého auta, kterou musí vyřešit, navíc Verstappen zatím výrazně převyšuje Albona. Pro souboj s duem Hamilton – Bottas je ale potřeba obou jezdců…

Williams ve středu pole

Zatímco vloni se tradiční britská stáj trápila na chvostu pole, letos, zřejmě i díky vylepšenému motoru Mercedes, to přece jen vypadá na postup do vyšších tříd. Hlavně v kvalifikacích se Russellovi i Latifimu daří, v závodech zatím měli oba po nadějných startech poté, co se pohybovali kolem bodované desítky, smůlu.

Extratřída Russell

Zejména 22letý George Russell má našlápnuto k velkým výsledkům, pokud se vyvaruje chyb jako jako smyku v Rakousku. Vítěz GP3 a F2 prokazuje, že má potenciál, stačí jen být trpělivý. Právě tento Brit by jednou měl Bottase nahradit v Mercedesu. Příští rok to ale ještě nebude.

Racing Point na stupních vítězů

Po analýze tréninků na první Grand Prix v Rakousku všichni trochu nevěřícně koukali na získaná data: Racing Point že je skutečně druhým nejlepším týmem? Minimálně v rychlosti na jedno kolo to tak je, ale i v závodě bude zřejmě moci tento „růžový mercedes“ útočit s trochou štěstí pravidelně na stupně vítězů. Je však otázkou, jak dlouho forma týmu, který se spoléhá na okopírování loňského mercedesu, s ohledem na vývoj ostatních vydrží…

McLaren sází na Norrise

Jelikož Carlos Sainz pro příští rok přestupuje k Ferrari, je jasné, že tým z Wokingu se zaměří hlavně na vycházející hvězdu Landa Norrise. A mladičký Brit McLarenu důvěru skvěle oplácí. V prvním závodě získal premiérové stupně vítězů, ve druhém předvedl skvělou stíhací jízdu v závěrečných kolech, v Maďarsku se zase blýskl pomocí mechanikům s rozebráním auta po závodě… Lando má vše pro to, aby se stal hvězdou na dráze i mimo ni.

autor: gpf1.cz