10 poznatků z první poloviny letošní sezóny

2020. 09. 25. 14:30    
Čas čtení: 8 minuta
F1

25. 9. 2020 – Máme za sebou prvních 9 závodů letošní sezóny, a že to byla pořádná jízda. Všechny závody se odjely v rámci 11 týdnů! Formule 1 nyní trošičku přibrzdí a umožní týmům a jezdcům pozvolný nádech. My se mezitím ohlédněme za dosavadními závody a vypíchněme 10 nejzajímavějších poznatků a faktů o letošní sezóně.

Dominantní, avšak zranitelný Mercedes

Z 9 letošních závodů Mercedes zvítězil v 7 případech, zbylé dva triumfy si rozdělili Max Verstappen a Pierre Gasly. Stříbrné šípy budou jen horko těžko hledat přímého vyzyvatele v boji o letošní titul.

Pokud Mercedes uspěje a získá 7. titul v řadě, překoná rekord, který mezi lety 1999 až 2004 stanovilo Ferrari. Historie formule 1 nepamatuje stáj, která by takto dlouhodobě dominovala (většinou s drtivým náskokem nad ostatními).

Je ale Mercedes neporazitelný? Výroční Grand Prix ve Velké Británii a italská Monza jasně prozradily, že nikoliv. Dalším zajímavým faktem je, že stuttgartská automobilka v letošní sezóně získala (pouze) tři doubly – a to ve Štýrsku, Belgii a Toskánsku.

Jezdci se dopouštěli chyb (např. Valtteri Bottas letos nezvládá starty a v 1. kole ztrácí velké množství pozic), ale ani tým není zcela perfektní. Monopost Mercedesu totiž nepatří mezi nejšetrnější v oblasti managementu pneumatik. Na to Mercedes doplatil právě během GP 70. výročí F1. V Monze pak nastavil auto na jízdu v čele závodu, tým totiž nepočítal s možností, že by se jezdci zasekli uprostřed pole. A to se shodou okolností stalo – Valtteri Bottas se nedokázal prokousat před čtvrtého Landa Norrise a stáhnout náskok vedoucí trojice a postup Lewise Hamiltona nebyl tak jednoduchý, jak by si mnozí představovali.

Ale jakkoliv Mercedes nedokázal uspět v těchto dvou závodech, zbylých sedm triumfů hovoří o tom, že je stuttgartská automobilka na oslavy sedmého konstruktérského titulu připravená. A jak se říká – i mistr tesař se někdy utne.

Hamilton je silnější než kdy jindy

Lewis Hamilton se letos dostává na titulní stránky novin nejen díky své precizní jízdě na trati, ale také díky aktivismu na podporu rasové diversity a boje proti rasismu. Hamiltonovu formu vypíchl po dominantním triumfu ve Španělsku i šéf Mercedesu Toto Wolff, který poznamenal, že Hamiltonova rychlost se odvíjí právě od zápalu v boji proti rasismu.

Hamilton byl letos excelentní, o tom není pochyb. Jedinými vadami na kráse letošní formy jsou závody v Rakousku a v Itálii. V Rakousku bral jen 12 bodů za 4. místo, o umístění na stupních vítězů přišel po svém kontaktu s Alexanderem Albonem, za který mu byl udělen pětisekundový trest. V Itálii si jel za dalším dominantním triumfem, oslavy mu ale zhatil tým, který nestihl zareagovat na signalizaci uzavřené boxové uličky. Lewis Hamilton si tedy musel odpykat desetisekundový trest stop and go, načež se prodíral startovním polem zpět na body.

Hamilton letos nenašel žádného vyzyvatele. Nejbližším soupeřem mu je týmový kolega Valtteri Bottas, jehož hlavním nepřítelem je v tuhle chvíli především „on sám“. Díky své dominantní formě se Hamilton těší 55bodovému náskoku.

Pokud svou vítěznou šňůru dotáhne do úspěšného konce, stane se Hamilton sedminásobným mistrem světa. Tím by vyrovnal úspěšného Michaela Schumachera – ještě letos se očekává, že pokoří další z jeho rekordů (a to celkový počet vítězství). Hamilton jich má na kontě 90, legendární Schumi jen o jedno více.

Bottas si musí vyřešit své problémy

Stejně jako v roce 2019, i do letošní sezóny vstoupil Valtteri Bottas správnou nohou. Jenže po důležitém vítězství na Red Bull Ringu klopýtl a dosud ztracenou rovnováhu nenašel.

Ani v jednom ze zbylých osmi závodů se Valtteri Bottas nepředvedl v pozitivním světle. Na Lewise Hamiltona ztrácí především v závodech (kvalifikačně je na tom finský závodník dobře, za Hamiltonem příliš nezaostává). Drahocenných chyb se dopouští na startech, kde přichází o řadu pozic a místo souboje o vítězství se po celou délku závodu snaží probojovat zpět na druhé místo.

I přes negativní stránku věci Valtteri Bottas ukázal, že je schopen svého týmového kolegu porazit. Jen do sebe musí v onu chvíli vše zapadat. Navíc je třeba poznamenat, že bojuje s jedním z nejúspěšnějších závodníků v historii formule 1, což mu práci rozhodně neusnadňuje.

Po závodě ve Španělsku byl Bottas zdrcený. Nejen, že se nemohl měřit s Hamiltonem, porazil jej také Max Verstappen. Ve Spa chtěl znovu objevit svou ztracenou formu – avšak neúspěšně. V Monze měl skvělou příležitost vytěžit maximum z Hamiltonovy penalizace, ani tuto šanci ale neproměnil ve svůj úspěch. Na startu GP Toskánska se pak sice prodral do čela, ale po následujícím pevném restartu o své vedení přišel.

Po většinu roku je mezi oběma jezdci malý rychlostní rozdíl, jenže i ten hraje ve prospěch Lewise Hamiltona. Už po pěti závodech Bottas přiznal, že mu letošní titul „mizí před očima“. Stejně jako vloni, ani letos není schopen tento osud zvrátit. Problém je, že mu dochází čas a příležitosti, do konce sezóny zbývá už jen 8 závodů.

S Ferrari to jde od desíti k pěti

Loňská sezóna sice nebyla tím, po čem by Ferrari po dvouletém souboji o titul toužilo, ta letošní je ale naprostá katastrofa. Italská stáj je po devíti závodech zaseklá na šestém místě v Poháru konstruktérů.

Letošní monopost výrazně ztratil kvůli technickým direktivám, ke kterým před startem sezóny přistoupila FIA. Letošní pohonná jednotka Ferrari patří mezi nejslabší v celém startovním poli, což je po loňské výkonnostní dominanci obrat o 180 stupňů. Jenže ani samotný monopost nefunguje tak, jak by si maranellský tým přál. Je totiž konstruován na loňský motor a vytváří výrazné množství aerodynamického odporu, který potřebuje být kompenzován vysokým výkonem.

Výsledkem je neutěšivé šesté místo mezi konstruktéry a pouhá dvě pódia, která v Rakousku a Velké Británii získal Charles Leclerc. Ferrari během některých závodů nestačí ani na týmy ze středu pole.

Po závodech v Belgii a Itálii se Ferrari v Mugellu vrátilo na body. Osmé a desáté místo ale rozhodně není ideální představa pro tým, který byl v posledních letech považován za nejbližšího konkurenta dominantního Mercedesu. Složitost současné situace připouští nejen šéf týmu Mattia Binotto, ale také ředitel Ferrari Louis Camilleri.

Šokující je také komentář prezidenta automobilky Johna Elkanna, který je smířený s tím, že se s Ferrari nedá počítat dříve než v roce 2022, kdy dojde k výrazným změnám v technických a sportovních regulích. Lze tedy předpokládat, že Scuderii na nejvyšším stupínku v nejbližších 15 měsících neuvidíme.

Red Bull rychlostně nestačí svému jezdci

Max Verstappen je dlouhodobě považován za jednoho z nejlepších závodníků ve startovním poli. Dokazuje to i letos – s výkonnostně slabším RB16 pravidelně získává stupně vítězů a mnohdy se rychlostně vyrovnává i dominantnímu Mercedesu.

Od letošní sezóny ale očekával Red Bull víc, nemluvě o samotném Maxi Verstappenovi, který věřil v boj o mistrovský titul. Stejně jako letos se ale musí nizozemský závodník spokojit se „sběrem drobků“ a využívat každého zaváhání stříbrných šípů.

Pokud nepočítáme tři odstoupení, Verstappen zatím neskončil ani jednou mimo stupně vítězů. V kvalifikaci se mu daří sem tam rozdělit duo Mercedesu a v závodě exceloval například na Silverstonu. Pokud je Mercedes někým pravidelně ohrožován, pak jen a pouze Maxem Verstappenem.

Nizozemec se nějakou dobu pohyboval na druhém místě v Poháru jezdců, v posledních dvou závodech ale odstoupil a Valtteri Bottas získal důležité body, které mu pomohly si druhé místo pojistit. Max Verstappen za svá odstoupení ale nemůže – ve všech třech případech se jednalo o technické poruchy.

Lze tedy říci, že Red Bull nestačí na rychlost svého jezdce. Max Verstappen letos odvádí famózní práci a pokud mu do budoucna zapadnou všechna kolečka do sebe, je téměř jasné, že bude žhavým kandidátem na mistrovský titul.

Lando Norris se posunul na vyšší úroveň

Už vloni se Lando Norris předvedl jako velmi schopný a sympatický závodník. Do své druhé sezóny nastoupil ještě silnější. Hned v Rakousku totiž vybojoval své úplně první stupně vítězů a v dosavadní sezóně bodoval ve všech závodech kromě jednoho.

Velmi silný je letos Norris i v kvalifikačním klání – oproti loňskému roku je velmi vyrovnaným soupeřem svému týmovému kolegovi Carlosi Sainzovi. Do Q3 se Norris nedostal pouze jednou, a to před týdnem v Mugellu.

Konzistentní forma dopomohla britskému mladíkovi k zisku velmi cenných bodů, díky kterým se aktuálně nachází na 6. místě v Poháru jezdců. Jelikož McLaren věří, že může svou letošní úroveň pozvednout (zatím údajně nevyužil plný potenciál vozu), nelze vyloučit Norrisovy ambice na zisk čtvrtého místa.

Kromě svých výkonů je Lando Norris velmi oblíbený i mezi fanoušky. Když zrovna nezávodí nebo netrénuje, tráví čas streamováním prostřednictvím Twitche, kde baví desetitisíce diváků. Dokonce vyhrál fanouškovskou anketu o nejzajímavějšího jezdce startovního pole.

Gasly se dočkal vykoupení

Mladí závodníci v letošní sezóně září – kromě zmiňovaného Norrise nelze opomenout ani Pierra Gaslyho. Francouzský závodník byl vloni povýšen do seniorského týmu Red Bullu, z kterého byl však po 12 závodech sesazen zpět do Toro Rosso.

Gasly ale nezahořknul, a ještě na konci roku získal v Brazílii své první pódiové umístění. Společně s Maxem Verstappenem získali po dlouhých 27 letech první double pro Hondu jakožto výrobce pohonných jednotek.

Ani tento úspěch Gaslymu nestačil a v letošní GP Itálie se dokázal dostat až na ten nejvyšší stupínek. V těsném souboji o vítězství porazil Carlose Sainze a zajistil pro AlphaTauri sladký triumf. Na své další vítězství musela juniorka Red Bullu čekat 12 let – v promáčené GP Itálie tehdy exceloval Sebastian Vettel.

Kariéra Pierra Gaslyho by se dala přirovnat k velmi divoké horské dráze, Francouz se ale nedal, a i z hlubokého dna se vrátil zpět na vrchol. Rozhodně bude zajímavé sledovat, jakým směrem se Gaslyho kariéra po vítězství v Monze vydá.

Williams směřuje k lepším zítřkům

Ačkoliv se může rozchod rodiny Williamsových s týmem zdát velmi smutný, může pro stáj z Grove představovat skvělou příležitost do budoucna. Nový americký investor Dorilton Capital to totiž se svou účastí ve formuli 1 myslí vážně a chce Williams vrátit zpět na vrchol.

Prozatímní roli šéfa týmu převzal Simon Roberts. Zatím se neví, zda mu připadne vedení i pro následující měsíce.

Letošní forma Williamsu je po loňské patálii krok kupředu. Loňská sezóna byla tou nejhorší sezónou v dlouhé 43leté historii týmu. Jeden bod v Rakousku dokázal získat Robert Kubica. Letos na své první body stáj z Grove stále čeká. George Russell se v Mugellu snažil, oč mu síly stačily, aby překonal desátého Sebastiana Vettela. Tato snaha nepřišla vniveč – ačkoliv se Russellovi nepovedlo jeden bod urvat, dokázal, že Williams není daleko a že se dříve či později do bodované desítky vrátí.

Nový investor do týmu může přinést očistu, která je po několika letech na chvostu rozhodně vítána. Williams chce v budoucnu bojovat o mistrovské tituly – ten poslední získal Williams před 24 lety. Tehdy slavil nejen mezi konstruktéry, jezdecký titul pro tým z Grove vybojoval Jacques Villeneuve.

Boj s covidem F1 zvládla na výbornou

Po zrušení GP Austrálie nebylo jasné, jakým směrem se bude letošní sezóna vyvíjet. Otázkou bylo, zda se vůbec pojede – bývalý šéf formule 1 Bernie Ecclestone dokonce doporučoval, aby současné vedení sezónu zrušilo a soustředilo se na rok 2021.

Je dobře, že se tak nestalo – kdo by totiž očekával, že ke konci září budeme mít úspěšně absolvovaných 9 závodů a dalších 8 nás ještě bude čekat? Asi málokdo. Tempo závodů bylo šílené, ale i se všemi bezpečnostními opatřeními se nakonec povedlo sjednat dohodu s příslušnými vládními orgány jednotlivých států a vlastníky okruhů.

Kromě toho nás čeká návrat na řadu zajímavých destinací, po kterých fanoušci dlouhodobě volají. Za několik týdnů se formule 1 vydá na německý Nürburgring a později na italskou Imolu. Překvapivý je i návrat tureckého Istanbul Parku. Mimoto formule 1 zavítala či zavítá na nové atraktivní destinace (např. Mugello nebo portugalské Algarve).

Letošní sezóna je jednou z těch nejšílenějších v historii, ačkoliv ne přímo samotným děním v šampionátu. Královna motorsportu opět dokázala, že je schopná se semknout a společnými silami s jednotlivými účastníky zapeklitou situaci vyřešit – ať už hovoříme o samotných závodech, nebo o finančně udržitelné situaci, která je pro některé týmy existenčně důležitá.

Formule 1 se dostala do fáze, kdy ani jednotlivé případy nákazy koronaviru neohrozí průběh závodního víkendu. Nakažen byl ze současného startovního pole Sergio Pérez, kterého na poslední chvíli nahradil v obou závodech na Silverstonu Nico Hülkenberg.

Ať už hovoříme o čemkoliv, organizační stránka formule 1 letos rozhodně neselhala. Naopak, zaslouží si naši velkou pochvalu.

Kvantita nesmí zvítězit nad kvalitou

Původní kalendář letošní sezóny měl čítat 21 závodů, formule 1 se měla vrátit na renovovaný holandský Zandvoort a debut si měla odbýt na městském okruhu v Hanoji ve Vietnamu.

Koronavirová pandemie ale ovlivnila všechny plány a místo původního kalendáře bylo naplánováno 17 unikátních závodů. Bude se jednat o nejkratší sezónu od roku 2009.

Co je ale nejdůležitější – ačkoliv jsme přišli o 4 závody, byli jsme svědky krásného motorsportu, hovoříme-li například o závodech v Rakousku, Monze nebo v Mugellu.

Současný trend přesouvání závodních destinací do center měst, či na nové závodní okruhy (které někteří hodnotí jako „bezcharakterní“), se může po letošní zkušenosti zdát jako chybný. Ačkoliv formule 1 čerpá ze závodu v Rusku víc peněz, než by za normálních okolností získala z pořádání GP Toskánska, je důležité si uvědomit, že kvalitní závodní show nic nenahradí.

Už nyní mnozí jezdci volají po návratu na Mugello, o kterém se zatím v souvislosti s kalendářem na příští rok nemluví. Lze předpokládat, že stejné komentáře budou následovat po závodech na Nürburgringu, v Algarve, v Imole nebo Turecku. Možná hlas týmů a jezdců přeci jen zvrátí moderní trend a přiměje vedení F1 k zamyšlení, zda by nebylo rozumné lépe vybalancovat poměr exotických destinací s tradičními, divácky i jezdecky atraktivními okruhy.

autor: gpf1.cz   

Cookie settings