Sedm pilotů, kteří vloni závodili, a měli by dostat novou šanci

2021. 01. 16. 14:58    
Čas čtení: 3 minuta
F1

16. 1. 2020 – Sezona 2021 se ponese ve znamení velkého návratu Fernanda Alonsa a na vstupu tří nováčků – Micka Schumachera, Nikity Mazepina a Júkiho Cunody. Několik jezdců ale o svá místa přišlo – pojďme se podívat na sedm jmen, která se dostala na startovní rošt sezony 2020, ale letos je už bohužel neuvidíme.

Jack Aitken

Jack Aitken je bývalým juniorem Renaultu, který v současnosti působí v juniorském programu Williamsu. V roce 2020 zaskočil za George Russella v rámci GP Sachíru a ačkoliv měl za sebou nepříliš úspěšný rok ve formuli 2, v královně motorsportu si rozhodně neutrhl ostudu.

V kvalifikaci zaostal méně než o desetinu sekundy za Nicholasem Latifim, stálým jezdcem Williamsu. I v závodě se mu dařilo, nebyl vůbec pozadu a dokázal se držet svých soupeřů, v druhé polovině závodu ale udělal chybu a vrazil do bariéry. Aitken musel do boxů, šachovnicovou vlajku ale protnul na předposledním místě.

Aitken se v roce 2021 na startovní rošt za běžných podmínek nedostane, což je určitě škoda. V Sachíru ukázal, že talent má a pokud by dostal další příležitost, rozhodně by svůj tým nezklamal.

Alexander Albon

Alexander Albon to neměl u Red Bullu vůbec jednoduché. Předloni nahradil v průběhu roku trápícího se Pierra Gaslyho, dlouhodobý kontrakt s hlavním týmem Red Bullu si ale zajistit nedokázal. V loňské sezoně ho totiž na plné čáře rozdrtil kolega Max Verstappen.

Zatímco Verstappen dvakrát vyhrál a na stupních vítězů stanul celkem jedenáctkrát, Albon se mohl radovat nanejvýš z dvou třetích pozic. V celkovém hodnocení navíc zaostal nejen za oběma mercedesy a Maxem Verstappenem, ale také za Sergiem Pérezem, Danielem Ricciardem a Carlosem Sainzem.

Přesto je třeba říct, že si Albon místo ve formuli 1 zaslouží. Už od předloňského závodu v Belgii dokázal, že patří mezi agresivní závodníky, kteří jsou schopni v neděli napravit chyby spáchané v sobotní kvalifikaci. Monopost Red Bullu mu navíc vůbec nesedl – pokud by si mohl svůj vůz lépe přizpůsobit, určitě by se pohyboval na stupních vítězů častěji.

Pietro Fittipaldi

Vnuk dvojnásobného mistra světa Emersona Fittipaldiho nahradil v posledních dvou závodech zraněného Romaina Grosjeana. Odvedl velmi dobrou práci, a to i přesto, že v letošním roce za volantem závodního vozu vůbec neseděl. Sice skončil v obou závodech na posledním místě, rozhodně je ale třeba uznat, že nebyl od svých soupeřů příliš daleko.

Romain Grosjean

Romain Grosjean se bohužel nedočkal derniéry, kterou si představoval. Svou kariéru ve formuli 1 zakončil obrovskou nehodou v úvodu GP Bahrajnu, ze které nakonec vyvázl jen s mírnými zraněními.

Francouz rozhodně nepatřil mezi pomalé závodníky. Ve formuli 1 působil aktivně od roku 2012 (pokud vynecháme několik závodů za tým Renault v roce 2009) a posbíral celkem 10 stupňů vítězů. Nejlépe se mu dařilo v roce 2013 u Lotusu, kdy se ke konci roku dokázal rovnat svému kolegovi Kimimu Räikkönenovi.

Grosjean dokázal být konkurenceschopný, když měl svůj den. Dokazuje to i několik solidních výsledků u týmu Haas, jmenovitě např. GP Rakouska 2018, kde dojel na úctyhodném čtvrtém místě. V kokpitu amerického týmu ho ale i s Kevinem Magnussenem nahradí dva mladí jezdci, jejichž kariéra v královně motorsportu teprve začíná.

Nico Hülkenberg

Německý závodník neměl na startovním roštu sezony 2020 vůbec působit. Přesto se mu naskytla příležitost ve třech závodech – na Silverstonu dvakrát zaskočil za nakaženého Sergia Péreze a na Nürburgringu vystřídal Lance Strolla. V obou závodech, do kterých odstartoval (do GP Velké Británie kvůli technickému problému nevyjel), dokázal bodovat.

Pokud bychom měli nějaký okamžik z Hülkenbergova působení u Racing Pointu vypíchnout, pak je to určitě kvalifikace na GP 70. výročí F1. Hülkenberg dokázal porazit nejen svého kolegu, ale také celý zbytek startovního pole kromě obou stříbrných šípů. Z třetího místa na startu dojel sedmý. Dlouhodobě se držel před Lancem Strollem, ale ke konci závodů musel ještě jednou ke svým mechanikům.

Kevin Magnussen

Když se Kevin Magnussen ukázal v GP Austrálie 2014 (tehdy ještě ve stříbrných barvách McLarenu) na stupních vítězů, kdo by očekával, že to bude jeho jediná trofej, kterou ve formuli 1 získá?

Od svého debutu v roce 2014 neměl Magnussen příležitost závodit na špici startovního pole. V roce 2015 uvolnil místo Fernandu Alonsovi a o rok později už pomáhal nastartovat staronový projekt Renaultu ve formuli 1. O další rok později zahájil svou čtyřletou kampaň v barvách Haasu, kde také na konci letošní sezony skončil.

Magnussen se dokázal dostat do televizních záběrů i přesto, že nebyl jeho vůz příliš konkurenceschopný. Připomeňme si například skvělé páté místo z kvalifikace na GP Rakouska 2019, nebo srdceryvný souboj s Charlesem Leclercem z loňské GP Emilia-Romagna. Stejně jako v případě Romaina Grosjeana bude však Magnussen nahrazen mladou krví.

autor: gpf1.cz