Významné technické změny na voze McLaren MCL35M

2021. 02. 21. 09:36    
Čas čtení: 3 minuta
F1

21. 02. 2021 – Na první pohled byste od sebe loňský McLaren MCL35 a jejího letošního bratrance s označením MCL35M nerozeznali. Ve skutečnosti jsou to ale úplně odlišná auta, a to nejen kvůli rozdílným pohonným jednotkám. Co všechno se tedy na novém voze změnilo?

Samozřejmě ta pohonná jednotka…

Důležitou změnou je bezpochyby nová pohonná jednotka od Mercedesu. McLaren se po šestiletém odloučení od stuttgartské automobilky vrací pod její křídla, tentokrát ale jen jako zákaznický tým.

Změna pohonné jednotky přinesla McLarenu zajímavou výzvu. Celý monopost (hlavně tedy jeho zadní část) musela být nově přizpůsobená parametrům motoru Mercedesu, který se od motoru Renaultu značně liší. McLarenu přípravy ještě ke všemu ztížil covid-19.

Ačkoliv byl kvůli pandemii znemožněn vývoj úplně nových vozů a dá se říct, že ty letošní budou jen větší evolucí těch loňských, McLaren musel zajít mnohem dále – ve skutečnosti tedy „překopal“ celý vůz. Se samotným motorem Mercedes změní i převodovky, palivo, hydraulický systém, elektroniku a také chladící systém.

Poupravené šasi

Jak jsme psali výše, McLaren byl donucen k úpravě šasi, ačkoliv to pro letošní rok pravidla za normálních okolností neumožňují. Přesto měla stáj z Wokingu svázané ruce a za normálních okolností, jak sama tvrdí, mohla zajít ještě dále.

Jednodušší podlaha a bočnice

Pravidla na letošní rok zjednodušila podlahu a bočnice vozu. Ve skutečnosti by měl monopost přijít o značnou část přítlaku a FIA tím znemožnila jednotlivým týmům šanci nabrat v této oblasti nějaký ten drahocenný čas navíc.

Když se tedy na nový mclaren podíváte zblízka, začnete si všímat jednotlivých rozdílů oproti tomu loňskému. Takže i když zbarvení zůstalo prakticky beze změn, samotná konstrukce vozu prošla celou řadou úprav.

Zjednodušení podlahy by ve finále mohlo vést ke ztrátě zhruba 10 % přítlaku a na chování vozu bude mít značný vliv. Zásah způsobí rozdíl především v zadní části vozu, kde si týmy nebudou moci „pohrát“ s obtékáním vzduchu tak, jako tomu bylo v minulých letech.

A co přední křídlo?

Na první pohled vypadá přední křídlo McLarenu MCL35M stejně jako to loňské, ale i zde došlo k několika mírným změnám, které zasáhnou do chování monopostu.

McLaren mimo jiné neustál ve vývoji zadního křídla, které se od toho loňského liší nejen v menších detailech. Ve vývoji pak bude stáj z Wokingu pokračovat i v průběhu roku, aby držela krok s konkurencí a v nejlepším případě ji i porážela.

Nové obutí

Tento bod se bude samozřejmě týkat i zbylých 9 týmů. Pirelli začne od letošního roku nabízet novou specifikaci pneumatik, která by měla vyřešit problémy, s nimiž se museli Lewis Hamiton, Valtteri Bottas a Carlos Sainz potýkat během GP Velké Británie 2020.

Týmy nebyly zpočátku z nové specifikace nadšení, nejvíce se ozýval Red Bull v čele s Maxem Verstappenem. Uvidíme tedy, jak se pneumatiky od posledních testů změnily a jakým směrem se Pirelli na základě posbíraných dat vydalo.

autor: gpf1.cz