Záhada loňských slabých motorů Ferrari vysvětlena?

2021. 03. 01. 08:41    
Čas čtení: 4 minuta

1.3. 2021 – Podvádělo, nebo nepodvádělo Ferrari se svými motory v několika nedávných sezonách? Jaké záhady se točí kolem motoru nejslavnějšího týmu formule 1? Co je obsahem tajností jakéhosi mimosoudního vyrovnání mezi Ferrari a Mezinárodní automobilovou federací? A proč jsou detaily takové dohody tajné? Pojďme poodhalit zákoutí kauzy trvající už několik let! Kauzy, která se v současných dnech probudila ve velmi vzrušujícím stylu!

Jádro problému se datuje už relativně daleko do minulosti. Formule 1 se mnoho let snaží opustit myšlenku, podle které automobilky staví co nejsilnější motory, bez ohledu na množství paliva, které spotřebuje. Už na počátku století vznikaly nápady, podle kterého se naopak stanoví maximální množství paliva, a tým, který z takového objemu paliva – neboli energie o stejném množství pro všechny – vytěží nejvíce, tak vyhraje.

Taková filozofie stojí za vznikem současné generace pohonných jednotek. Složitých motorů. Ty na straně jedné mají klasický spalovací motor: šest válců, objem 1,6 litru. Ale také složité rekuperační systémy, které recyklují kinetickou energii při brzdění a výfukových plynů. Taková rekuperace – jakási recyklace – vytváří elektrickou energii. Ta se ukládá v bateriích. A takhle uložená energie v bateriích se pak v každém kole závodu využije pro posílení motoru.

Vtip je v tom, že na řadu parametrů jsou aplikovány limity. Těmi nejdůležitějšími jsou použití nejvýše 110 kg benzinu pro celý závod, okamžitý průtok paliva omezený hodnotou 100 kilogramů za hodinu, nebo limit 120 kW výkonu kinetického motorgenerátou MGU-K.

Limity množství benzinu na startu závodu a okamžitého průtoku paliva jsou dva různé limity. Ten první říká, že během párty s přáteli můžete vypít maximálně pět piv, například. Ten druhý říká, že můžete vypít jen jedno pivo za hodinu. Kdybyste během hodiny vypili dvě piva, překročili byste limit okamžitého průtoku paliva. A všem je známo, že když pivo teče rychleji, víc to všechno tak nějak jede!

Okamžitý průtok paliva ve voze formule 1 měří ultrazvukový senzor, který dostávají všechny týmy stejný. Ale už v roce 2018 vznikla podezření, že motor Ferrari je až zázračně rychlý. Dnes existují analytické metody, které sledováním prostého pohybu auta, jeho zrychlování ze zatáček nebo jaké rychlosti (a za jak dlouho) dosáhne na rovinkách, dokážou určit výkon soupeřova motoru, aniž by na něj bylo nutné sáhnout. Výkony, které soupeři u motoru Ferrari vypočítali, byly pro ně tak velké, že nebylo zřejmé, jak se na takovou úroveň při respektování zmíněných limitů dostat.

Nastala několik let trvající detektivka, ve které soupeři FIA předkládali jednu teorii za druhou – od dvojitých akumulátorů, přes vhánění oleje do spalovacího prostoru, zneužívání chladicí kapaliny intercooler (mezichladiče plnicího vzduchu), až po oblbování – nebo obcházení – ultrazvukového senzoru měřící okamžitý průtok paliva. Ale FIA analyzovala, měřila, zpovídala, ale na nic nepřišla.

Ale soupeři se nehodlali vzdát a nenechali odradit. Red Bull chytrou výzvou donutil federaci transparentně deklarovat, které praktiky ve vztahu k senzoru nepřichází v úvahu, a Ferrari najednou přestalo vyhrávat kvalifikace, kterých vyhrál šest za sebou od velké ceny v Belgii až po Mexiko. „To je tak, když přestanete podvádět,“ nebral si servítky pilot Red Bullu Max Verstappen. Na konci roku v Abú Dhabi bylo Ferrari přistiženo, že má v autě větší množství benzinu, než kolik deklarovalo.

FIA se rozhodla zimní přestávku před loňskou sezonou využít k detailní analýze motoru Ferrari, který lidově řečeno rozebrala do šroubku. V samotném závěru předsezonních testů, kdy už týmy začaly balit do Austrálie, přišel najednou šok:

„FIA oznamuje, že po detailní technické analýze pohonné jednotky Ferrari dosáhla s týmem dohody. Konkrétní detaily této dohody zůstanou důvěrně mezi oběma stranami.“

Neznámá dohoda mezi Ferrari a FIA obsahuje také závazek Ferrari spolupracovat s FIA na lepší kontrole pohonných jednotek a jiné pomoci FIA v dalších záležitostech kolem pravidel. Jestli je Ferrari nevinné, nemusí se přeci zavazovat k něčemu, co má charakter veřejně prospěšných prací. Na straně druhé, pokud by Ferrari podvádělo, pak by FIA musela jednat, a to asi dosti přísně – vyloučením Ferrari ze sezon 2018 a 2019. Tak kde je pravda? Rozzlobena byla jak veřejnost, tak pochopitelně konkurenti Ferrari.

Svět zpomalila a vášně zkrotila pandemická krize, a když sezona 2020 konečně nastartovala, fanoušci s úžasem sledovali, jak dramaticky Ferrari ztratilo ve srovnání s předchozím rokem na rychlosti a výkonu, a to včetně jeho klientů, stájí Haas a Alfa Romeo. Nebylo pochyb o tom, že motor Ferrari je najednou o hodně slabší. Ještě v prosinci 2019 šéf Ferrari Mattia Binotto v jednom z rozhovorů uvedl, že Ferrari chystá zcela novou architekturu motoru, protože „se v něm skrývá větší potenciál“ než v tom současném. Ve světě F1 ale nebývá obvyklé měnit koncepci řešení, pokud funguje dobře. A motor Ferrari byl do té doby nejsilnějším v poli. V průběhu sezony opovržlivě hovořil šéf Mercedesu Toto Wolff o Binottovi, když prohlásil, že už jej nemůže dál poslouchat a jeho uhýbavá vysvětlení ztráty výkonu označil za „kecy“. Po skončení loňské sezony Mattia Binotto v rozhovoru připustil, že dnes již zesnulý prezident Ferrari Sergio Marchionne tým tlačil do maximálního využívání takzvaných šedých zón v pravidlech – jinými slovy jejich svérázného výkladu. Celá řada indicií a nekonkrétních prohlášení, ale nic konkrétního.

Až se najednou před několika dny někdo nejspíše prokecl…

V nenápadném rozhovoru na sociální platformě Twitch s jedním ze svých známých si totiž povídal bývalý pilot formule 1 a dnes jeden ze sportovních komisařů FIA Mika Salo. Mimo jiné o očekávané formě týmu Alfa Romeo, který závodí s motory Ferrari.

„Alfa měla vloni problémy kvůli podvádění Ferrari, protože jezdí s motory Ferrari a musely používat méně benzinu, takže si myslím, že na tom Alfa bude poměrně dobře, když se vrátí k plnému výkonu.“

Budou mít tedy nový motor? Zněla doplňující otázka.

„Nevím, jestli to bude nový motor, ale budou jej moci používat na plný výkon. Vloni museli používat méně benzinu jako trest za jejich podvádění.“

Mika Salo tvrdí, že motory Ferrari v důsledku trestu jezdily povinně na menší výkon a letos dostanou možnost se vrátit ke svému plnému potenciálu. Neznamená to samozřejmě, že se vrátí na výkonnostní úrovně z roku 2019. Jakkoli může Ferrari využívat právě takový motor, nebude s ním už moci dělat to, co dělal, ať to bylo cokoli.

Ale jen o pár dní později vystoupil Mika Salo s prohlášením, ve kterém všechno popřel. Uvedl, že nemá žádné znalosti o dohodě mezi Ferrari a FIA a kdyby měl, neprozradil by je. Svůj komentář označil za „hloupý vtip v neformální konverzaci mezi dvěma kamarády“.

No tak určitě… Jak je to doopravdy, se dozvíme už za pár týdnů, kdy začínají přenosy velkých cen na programech Sport1 a Sport2.

                                                                                                                                                                                                                                                                     Tomáš Richtr