Rozbor Hamiltonova taktizování

2021. 08. 02. 17:05    
Čas čtení: 3 minuta
F1

2. 8. 2021 – Atmosféra současného boje o titul je tak vypjatá, že stačí jeden neobvyklý pohyb a dochází k okamžité erupci emocí. To přesně se stalo v závěru kvalifikace na Velkou cenu Maďarska. Pojďme se na celou událost podívat optikou oproštěnou od emocí a sympatií, ať už jedním nebo druhým směrem.

Po prvním pokusu v Q3 má Lewis Hamilton prozatímní pole position se suverenním náskokem. Vyjídí z boxů k druhému a závěrečnému pokusu za Bottasem a před Verstappenem. V boxové uličce platí rychlostní limit 80 km/h, což ale neznamená, že pilot nemůže jet pomaleji. Ale o moc pomaleji obvykle nejezdí, takže malá Hamiltonova rychlost, na kterou musel Verstappen také reagovat zpomalením, byla neobvyklá a nesporně psychologickou hrou. Ale nic proti pravidlům. Hamilton výrazně, neobvykle zpomalil ještě jednou na samotné závodní dráze pořád na boxové komunikaci, před takvanou safety car čárou 2.

V přípravném zahřívacím kole (outlap) si pak Hamilton diktoval tempo, přičemž Verstappen se mu musel opět přizpůsobovat. Piloti mají džentlmenskou dohodu, že se během takového přípravy nepředjíždí, i když dochází k častým porušením. Zejména v závěru přípravného kola, kdy se v malém prostoru nahromadí větší počet aut.

Není bez zajímavosti, že v přípravném kole musí piloti dodržovat určité tempo. To proto, aby rozdíl rychlostí mezi tím, kdo se na rychlé kolo připravuje a tím, kdo v něm už je, nebyl moc velký. Takový limit je pro každou velkou cenu jiný. A jednoduše určuje, že od čáry na výjezdu z boxů až po čáru na vjezdu do boxů v přípravném kole musí pilot dojet v určitém časovém limitu. Na obrázku je to úsek od SAFETY CAR Line 2 vlevo až po SAFETY CAR Line 1 vpravo – tedy téměř celý okruh bez cílové rovinky. Ten musí piloti projet v čase menším než jedna minuta a 31 sekund.

Lewis Hamilton tento úsek projel za minutu a padesát sekund, tedy 19 sekund přes limit. Jenomže jak jedou všichni před ním a za ním podobné tempo, časový limit nedodržel nikdo z pilotů. A to zdaleka nejen v Q3 na Velkou cenu Maďarska. A zdaleka nejen během v Maďarsku. Nedůslednost sportovních komisařů znamená, že dodání tothoto pravidla není zjevně kontrolováno.

Lewis Hamilton byl v přípravném kole na svůj předchozí, první pokus v Q3 dokonce ještě pomalejší! Cestu od SC2 až po SC1 ujel za dvě minuty a dvě sekundy – více než půl minutu přes limit. A opět: ostatní jezdci udržovali podobné tempo.

Sergio Pérez, který by v posledním pokusu v Q3 až za Verstappenem, už do rychlého kola najet nestihl. S ohledem na výše řečené je to ale chyba týmu a Péreze, který nejspíš – i kdyby chtěl – si nemohl dovolit Verstappena předjet.

Lehká Hamiltonova provokace v boxové uličce a na výjezdu z ní? Nepochybně ano, ale nic vážného, co by mělo rozhodit pilota Verstappenova formátu. A už vůbec nic proti pravidlům. Pokud pomineme pravidlo o maximálním času mezi SC2 a SC1, jehož existence sportovní komisaře zjevně nijak netrápí.

autor: Tomáš Richtr