Šest klíčových témat před GP Turecka

2021. 10. 07. 10:11    
Čas čtení: 3 minuta
F1

7. 10. 2021 – Po italské Monze a ruském Soči se formule 1 vydává na místo, které by mělo pro změnu více sedět rudým býkům a Maxi Verstappenovi, využijí toho? Bude asfalt letos menším kluzištěm než vloni? To a další témata, která jsou před víkendem v Turecku v éteru, najdete v tomto článku…

Red Bull opět na koni?

V Itálii a v Rusku se očekávala výhoda u Mercedesu, kterému tyto dvě tratě měly sedět. Stáj z Brackley výkonnostní výhodu skutečně měla, ale nedokázala ji plně využít. V Itálii došlo ke kolizi mezi Lewisem Hamiltonem a Maxem Verstappenem. V Rusku zase dokázal po své penalizaci Verstappen získat druhé místo a minimalizovat škody.

Před GP Turecka má tak pilot Mercedesu na svého rivala náskok v mistrovství světa jen dva pouhé body! S tím, že se F1 navíc vrací na klasičtější konfiguraci okruhu, je favoritem opět tým z Milton Keynes a Max Verstappen. Využijí své šance lépe než Mercedes v minulých dvou závodech?

McLaren versus Ferrari

Zajímavá situace je i na třetím a čtvrtém místě v poháru konstruktérů. Na těchto pozicích probíhá prakticky celou sezonu tuhý boj mezi dvěma legendárními týmy, McLarenem a Ferrari. Po vítězství v Itálii a silném víkendu v Rusku se oranžové monoposty vrátily na průběžné třetí místo v šampionátu.

Jenže… podobně jako Red Bullu by měly klasické tratě sedět více Ferrari. Italové navíc v Rusku Leclercovi nasadili novou vylepšenou pohonnou jednotku, kterou by měl i pro nadcházející závod v Turecku obdržet také Carlos Sainz. Za případnou výměnu motoru ale Španěla čeká penalizace a odstartuje tak z chvostu pole.

Pro McLaren je ale velmi pozitivní to, že od letní přestávky začal kvalitní výkony podávat také Daniel Ricciardo, který v první polovině sezony zaostával. Od Belgie získal Australan dvě čtvrtá místa a dobrou formu potvrdil v Itálii šokujícím vítězstvím. Stáj z Wokingu má tak konečně dva jezdce, kteří dokážou z auta ždímat maximum.

Starosti s Hamiltonovým motorem

Carlos Sainz se na chvostu pole možná dočká společnosti. Mercedes si láme hlavu se situací okolo motorů Lewise Hamiltona a je velmi pravděpodobné, že i Brit bude muset do konce sezony nasadit ještě jednu novou pohonnou jednotku. Německý tým se ale patrně o nasazení nového motoru rozhodne v pátek, kdy uvidí rozložení sil.

Kvůli vyrovnanému šampionátu si ale Mercedes nemůže úplně dovolit případnou penalizaci odkládat až do posledních Velkých cen. Tým by tak zbytečně až moc riskoval a letos se za každou malou chybu platí, o tom jsme se sami v průběhu roku mohli několikrát přesvědčit.

Povstane Sergio Pérez z popela?

Mexičan měl v minulém závodě v Rusku velkou šanci na zisk stupňů vítězů, v posledních kolech mu ale veškeré naděje spláchl déšť. I přes ztrátu podiové příčky je pro Red Bull a Péreze důležité vidět, že společně měli rychlost, která jim poslední dobou chyběla.

V první polovině sezony dokázal Pérez vyhrát závod v Baku, získal podium ve Francii, zajížděl solidní kvalifikace a nejednou dokázal svému kolegovi Verstappenovi pomoci. V posledních šesti závodech se ale dobrá forma u Péreze vytratila.

V Belgii Pérez vypadl ze závodu už v zaváděcím kole, v Nizozemsku zase nezvládl kvalifikaci a do nedělního závodu startoval šestnáctý. V Itálii nestačil tempu elitní skupiny a v Rusku startoval až z devátého místa, v závodě ale Pérez prokazoval solidní rychlost a snad se mu ji povede implementovat i v Turecku.

Rostoucí napětí v Aston Martinu

Týmový kolegové britského týmu měli v nedávné době několik vzájemných incidentů. V Itálii Lance Stroll kolidoval se svým parťákem Vettelem a důsledkem kolize byla Němcova ztráta drahocenných bodů.

V Rusku se situace nezlepšila, spíše naopak… jezdci Aston Martinu spolu kolidovali hned dvakrát a opět se větší obětí stal Sebastian Vettel. Viníkem byl u obou karambolů v Rusku znovu Lance Stroll. Někdo z vedení zelených monopostů by asi měl vznikající nevraživost uklidnit.

Bude asfalt v Turecku zase fiaskem?

Vloni F1 navštívila Istanbul po téměř deseti letech a krátce před závodním víkendem dostal okruh nový asfalt. Kvůli malému časovému intervalu mezi dokončením prací na novém povrchu a samotné Grand Prix byl asfalt až příliš kluzký. Vozy byly v loňském prvním tréninku téměř neovladatelné.

Letos byl asfalt pod vysokotlakovým vodním proudem upraven a Pirelli navíc do Turecka veze měkčí sady pneumatik než vloni. To vše by mělo pomoci závodění a lepšímu přítlaku pneumatik na trati. Zároveň se ale očekává (kvůli měkčím sadám) větší degradace gum a zcela jiný příběh závodu, pokud nebude pršet…

autor: gpf1.cz    

Cookie settings