ANALÝZA: Nejnovější vzdor Mercedesu není útokem na Red Bull, ale na samotnou FIA

2021. 11. 17. 17:22    
Čas čtení: 4 minuta
F1

17.11. 2021 – Fanoušci se mohou a budou do nekonečna přít o tom, zda si incident ze 48. kola Velké ceny São Paula mezi Verstappenem a Hamiltonem měl vyžádat penalizaci pro prvního jmenovaného, nebo ne. A obě strany budou mít pravdu. Neboť pro svou košatou složitost formule 1 nabízí různé úhly pohledu. Z nichž každý má své hodnotné argumenty. Je to podobné jako u právníků: sejdou se dva fanoušci a vzniknou z toho tři názory (a pět hádek). Mercedes nyní oficiálně požádal o přezkoumání celé situace. A tím naprosto chladnokrevně zatlačil do kouta ne přímo Red Bull, ale hlavně samotnou FIA. Jak a proč?

Ve snaze pochopit tento text je nutné úplně se oprostit od samotného incidentu mezi Verstappenem a Hamiltonem. Ten totiž jednoduše nemá řešení. Pravdu mají ti, kteří argumentují Verstappenovým ‚vytlačením‘ Lewise Hamiltona ze závodní dráhy. A pravdu mají ti, kteří volají po principu „Nechte je závodit“. Existují precedentní rozhodnutí, ve kterých zejména v poslední době identickou situaci FIA penalizovala. Tedy když jeden pilot toho druhého na vnějšku zatáčky takříkajíc vytlačí mimo trať. A pak jsou příklady událostí, kdy to nechala plavat.

Ve snaze vysvětlit hlavní problém je jedno, co bylo příčinou incidentu mezi piloty Red Bullu a Mercedesu v Brazílii. A je zbytečná i diskuze nad tím, zda to Verstappen udělal schválně nebo ne. Mimochodem, neudělal. Protože kontroloval úhel volantu tak, aby kontroloval přilnavost pneumatik. To budí dojem, že ‚nezatáčel schválně‘. Jenže kdyby to ‚zatočil víc‘, auto už by s ohledem na kombinaci kinetické energie a úrovni přilnavosti pneumatik sklouzlo a pilot by ztratil nad autem kontrolu. To není Verstappenova obhajoba – příčina není důležitá. Je to spíš reakce na to, že stovky milionů diváků obrazně řečeno přesně ví, co udělal Verstappen špatně (nebo správně), ale nikdo z nich neseděl ve voze formule 1.

Na straně druhé Hamilton na Verstappenovy problémy skvěle zareagoval a brilantně instinktivně uhnul. I on pomohl vyhnout se kolizi. Oba piloti mimo trať. Pořadí zachováno. V čem je tedy problém?

Nikoli primárně v tom, jestli  si Verstappen penalizaci zaslouží, nebo ne. Na tom se už dva nesmiřitelné tábory nikdy neshodnou. Objektivní problém spočívá v tom, že sportovní komisaři takové případy někdy penalizují, a jindy ne.

Dokonce ani není problém v tom, že dodatečně existují záběry, které sportovní komisaři neměli k dispozici rovnou během posuzování. Očekávání, že ředitelství závodu je jedna velká centrála CIA, která všechno monitoruje v reálném čase, jsou romanticky naivní. Celá řada údajů (videa, telemetrie) jsou dostupná off-line se zpožděním. To přiznal ředitel závodů Michael Masi po samotném závodě, že záběry z palubní kamery Verstappenovy formule nebyly mezi těmi, které sportovní komiaři posuzovali během samotného závodu. A právě tento on-board záběr Svět dneska analyzuje ve velkém. Ale ještě jednou: to je paradoxně to nejméně důležité. Těžiště sporu leží jinde…

Co je určitě zajímavé, že ani Mercedes sám možná neočekává, že by prosadil svou – tedy že by si vyprosil dodatečný (pro takové případy obvyklý) pětisekundový trest pro Verstappena, který by mu sebral tři body. (Protože v cíli závodu byl druhý pilot Mercedesu Bottas jen tři sekundy za Verstappenem.) A zase: složitá pravidla za určitých okolností takové přehodnocení umožňují – opět nejde o prvek, který by byl pro pochopení zápletky klíčový.

Přichází pointa.

Hlavní motivací kroku Mercedesu, a hlavně jeho šéfa Tota Wolffa, je zatlačit sportovní komisaře FIA do kouta. Protože ti teď budou muset vysvětlit, proč bylo jejich rozhodnutí incident vůbec neprověřovat (!) správné. Potažmo proč nové důkazy (on-board Verstappenova videa) není dostatečným „novým“ důkazem. Právníci Mercedesu předloží řadu předchozích případů, během kterých byla udělena časová penalizace pěti sekund. A vypadaly naprosto identicky.

Jinými slovy: motivací šéfa Mercedesu Tota Wolffa je určitá pomsta vůči FIA. Ta nyní musí reagovat na formální požadavek týmu, (který je v souladu s Mezinárodním sportovní řádem). A bude se muset před ním takříkajíc svléknout do naha.

Ale jestli FIA něco nedělá, tak je to svlékání se do naha. Protože jestli něco činovníci FIA nesnáší, tak je to neuctivý přístup k nim. Jedna věc je podat procesně pokorné odvolání vůči rozhodnutí sportovních komisařů. Ale tady žádné rozhodnutí o trestu nepadlo. Tady dokonce neproběhlo ani žádné vyšetřování (NO INVESTIGATION NECESSARY). Mercedes tak de facto podává protest na nečinnost FIA!

Jenomže reakcí FIA nebude primárně snaha o spravedlivé posouzení indicentu a toho, jestli Mercedes třeba nemá jenom trochu pravdu. Hlavním cílem bude zachovat si tvář. A na to má FIA nejen mohutné prostředky, ale i silné postavení. (Neveřejné rozřešení sporu Ferrari – FIA kvůli ‚podezřelým‘ motorům týmu v letech 2017 až 2019 může sloužit jako hodně silný důkaz.)

Že jde Red Bull nebo Mercedes po každém mistrovském bodu, ačkoli se to může běžnému divákovi někdy jevit jako ‚trapné‘, je jen důsledkem mimořádné intenzity letošního boje o titul mistra světa. Ale je to nejen pochopitelné, ale i obvyklé. Nakonec, buďme za to rádi.

Někteří fanoušci tvrdí, že současným vývojem ztrácí formule 1 kredit. Ale opak je pravdou! Na obhajobu Red Bullu, Mercedesu, ale i sportovních komisařů FIA, kteří jsou pod tlakem jako už dlouho ne, lze použe říci, že nejde o nic nového. Protože právě taková formule 1 vždycky byla. Ano, je to celé komplexnější na technické, procesní i právní úrovni, než dříve. Ale taková byla formule 1 před sedmdesáti, padesáti, třiceti, deseti lety.

A je taková i dnes.

                                                                                                                 autor: Tomáš Richtr /www.gpf1.cz