KVALIFIKAČNÍ ZÁVODY V OBRÁCENÉM POŘADÍ? ROZSUDEK

2019. 10. 15. 20:27    
Čas čtení: 3 minuta

15.10. 2019 – Kulminuje několikaleté období, které může skončit velkou fraškou. To když se během tohoto měsíce všichni důležití neshodnou na pravidlech, která by měla profilovat desítky let další budoucnosti formule 1. Čeká se na znění sportovních, technických a finančních pravidel. V zákulisí se hodně jedná a hlavně rozporuje. A jedním z témat jsou kvalifikační závody.

Vedení formule 1 by si přálo v příštím roce vyzkoušet kvalifikační závody. V sobotu, místo klasické (a osvědčené!) Q1-Q2-Q3 kvalifikace, by se jel kratší závod (o zhruba třetinové délce ve srovnání s klasickými velkými cenami). Piloti by do něj nastoupili v obráceném pořadí proti průběžnému pořadí mistrovství světa. Lídr by startoval poslední. O tomto principu se bude ve středu hlasovat v Paříži.

Výsledek závodu by určil pořadí na startu tradiční velké ceny o den později.

Co si od toho slibovat? Nepředvídatelné průběhy velkých cen? Dramata? Boje kolo na kolo?

Když dnes někdo ze silné trojice týmů startuje poslední, začne se prokousávat v pořadí nahoru v úvodu velké ceny velmi rychle. Je to dáno tím, že velmi rychlé auto startuje za těmi nejpomalejšími. V kvalifikačním závodě ale bude velmi rychlé auto startovat za jiným velmi rychlým nebo jen o maličko méně rychlým autem. Takže to s tím postupem vpřed nebude takové jako v případech, kdy rychlý vůz výjimečně startuje zezadu.

Všichni budou startovat na shodné specifikaci pneumatik, což bude faktor, který možnosti rychlých změn v pořadí dále redukuje. Nejspíš nebudou ani žádné zastávky v boxech.

Když pilot jedoucí na 11. místě v klasické velké ceně bojuje o pořadí, jeho motivace urvat bod za 10. místo je objektivně podstatně větší než nasazení všech sil na předjetí v kvalifikačním závodě ve stejné konstelaci, když rozdílem by byl jen start z 10. nebo 9. místa.

Za tím účelem ani nebudou inženýři ochotni přepínat své motory do různých párty módů na větší počet kol než v běžné kvalifikaci, což má vliv na jejich životní cyklus.

Takže zatímco dnes na posledním místě startující Lewis Hamilton se ve třetině velké ceny dostane na úroveň svých kolegů z rychlých týmů – dejme tomu na 6. nebo 5. místo, v kvalifikačním závodě ani není dané, že by musel někoho vůbec předjet! Měl by totiž před sebou Valtteriho Bottase, Charlese Leclerca, Maxe Verstappena a Sebastiana Vettela. Z první řady startující vozy Williamsu by asi dokázali předjet Antonio Giovinazzi na voze Alfa Romeo a Romain Grosjean na Haasu. A pak někteří další.

Mezi těmi některými dalšími se to možná trochu promíchá, ale Williamsy spadnou třeba někam na rozhraní první a druhé desítky. Jezdci jako je Giovinazzi, Stroll, Magnussen, Räikkönen, případně Kvjat s Norrisem či Pérezem by si vyjeli postavení v první řadě na startu nedělní velké ceny. A největší hvězdy by startovali s ohledem na výše uvedené pořád hluboko, někde ze třetí pětky?

A až by odstartovala velká cena, místo stíhací jízdy by silná šestice jezdců bojovala mezi sebou a jako val by se dopředu propracovávala rozhodně s pocitem významně těžší tonáže, než když je rychlý pilot mezi pomalými sám. A ti ze středu pole, kteří ve středu pole zůstanou před rychlými, svou kůži lacino dávat nebudou.

Hamilton, Bottas, Leclerc, Vettel, Verstappen se v cíli nedělní velké ceny dostanou třeba do druhé pětky, když to dobře půjde. Páté nebo sedmé místo. A titulky budou hlásat:

„Velkou cenu Ruska vyhrál Kevin Magnussen, lídr šampionátu Lewis Hamilton skončil bravurně šestý.“

Experimentální nápad se má – pokud bude schválen – uskutečnit ve třech velkých cenách v závěrečné fázi šampionátu příští sezony. Vedení F1 vybralo ty závody, kde se toho prý historicky moc neděje. Nevím tedy, co je vedle Ruska a Francie (oukej) vedlo také k volbě belgického Spa.

Znění nápadu kvalifikačních obrácených závodů má určitý sex appeal. Tam to ale podle mého názoru končí. Vážně formule 1 potřebuje organizovat takové manévry, ve kterých se škodolibě budeme bavit tím, jak se ten, kdo si v průběhu roku buduje pozici lídra šampionátu, horko těžko hrabe z žumpy, pro kterou udělal všechno pro to, aby v ní nebyl? V nějaké zábavné, prize money hodnocené, nebodované, Saturday Late Night Show, proč ne? Ale tohle je formule 1. Ne wrestling.

Problémy, které formule 1 má (dvě výkonnostní kategorie, smrtelně nevyvážená distribuce prize money, neúnosné náklady) se nevyřeší tím, že – obrazně řečeno – začneme závodit v protisměru.

                                                                                                                                                                             Tomáš Richtr