Nová pravidla F1 pro rok 2019

2018. 12. 17. 13:06    
Čas čtení: 2 minuta
F1

17.12. 2018 – Během jednání v Paříži dohodla Strategická skupina Formule 1 technické regule pro rok 2019, kterými se v příští sezóně budou muset řídit všechny vozy.

Nejdůležitější rozhodnutí je spjato se spotřebou paliva. Maximum bylo navýšení na 110 kg na závod, což je o 5 kg víc než v roce 2018, tak aby závody nemusely být tolik o šetření paliva.

Toto řešení by mělo jezdcům umožnit tlačit na pilu po celý závod, až do posledních kol, což by mělo přispět předjíždění a akci přímo na dráze.

Nejdůležitějším a nejkomplexnějším zásahem do pravidel vypracovaným týmy a inženýry je rozhodně proces aerodynamického zjednodušení, díky němuž budou eliminovány komplikované profily na vrchní částí předního křídla, které samo o sobě naroste do výšky o 20 milimetrů a bude složené z pěti prvků.

Šířka předního křídla se zvětší z 1800 na 2000 milimetrů, aby se navýšila přítlačná plocha. Zadní křídlo také vyroste do výšky o 20 milimetrů, šířka se zvětší na 1050 mm, přítlak tedy vzroste i na zadní nápravě.

Rozhodlo se rovněž o zmenšení deflektorů. Tyto prvky jsou nyní o 150 mm nižší, o 100 mm ale mohou být prodlouženy. Zakázán byl systém děrovaných nábojů kol, vozy také budou muset mít uzavřenou matici.

Aerodynamický systém uvnitř kola byl zjednodušen. Už nesmí být vybaven usměrňovači vzduchu, hlavním cílem bude nyní úspora nákladů, některé aerodynamické komponenty budou standardizovány.

Co se týče pneumatik, FIA a Pirelli vyvinuly zjednodušené řešení, díky kterému bude snazší pochopit, jaké pneumatiky mají jezdci nazuty.

Ve skutečnosti stále půjde o sedm směsí, z nichž tři budou vybrány pro danou velkou cenu.

Novinkou je, že nehledě na výběru budou k vidění vždy tři stejné barvy. Bílá barva bude označovat nejtvrdší dostupnou směs a bude se vždy jmenovat „tvrdá“, žlutá bude střední směs a červená ta nejměkčí.

Znamená to tedy, že od příští sezóny uvidí diváci vždy stejné tři barvy a stejné tři názvy. Pro fanoušky tak bude jednodušší číst každý závod, zatímco strategicky bude situace stále promíchaná a poskytne jezdcům výzvu, se kterou se budou muset vypořádat, což bude znamenat vytěžit z jednotlivých směsí maximum ve smyslu výkonnosti i opotřebení, což může ovlivnit výsledky závodů.

redakce/onv/